Az újszegedi vasútállomás ma leginkább egy urbex kalandor álma: térdig érő növényzet, omladozó falak és figyelmeztető táblák fogadják az arra tévedőt. Aki azonban a romok mögé néz, észreveheti a lehetőséget, különösen most, amikor Szeged határában az ország egyik legnagyobb ipari beruházása formálódik: a BYD-gyár – írta a Delmagyar.
A kínai BYD autógyár építkezése már javában zajlik, és a tervek szerint az év végén meg is kezdődhet a járművek gyártása. A gyár köré kiépülő új ipari ökoszisztéma utakat, kiszélesített főútvonalakat és fejlett logisztikai kapcsolatokat követel.
Ebben pedig kulcsszerepet kaphatna az újszegedi vasútállomás, ha nem lenne életveszélyes állapotban.
Az állomás valaha fontos közlekedési pontként működött, mára azonban szinte teljesen elenyészett. Az épületet ellepte a gaz, a környékét szemét és ürülék borítja, és az egykori peronok helyett ma omlásveszélyes romok magasodnak. A Szeged–Makó vasútvonalat jelenleg vonathelyettesítő buszok szolgálják ki, a második világháborúban elpusztult Tisza-híd pedig azóta sem épült újjá, megszakítva a közvetlen vasúti kapcsolatot Szeged és Újszeged között.
Miközben a BYD beruházásával tízezernél is több munkahely jön létre, a városvezetés és az állam is felismerte, hogy fejleszteni kell a közlekedési infrastruktúrát. Az M43-as autópályától négysávos út épül a gyárhoz, az 5-ös főút szegedi szakaszát is bővítik, és az 502-es út meghosszabbítása is napirenden van. A vasúthálózat azonban egyelőre nem tart lépést a tervezett forgalomnövekedéssel.
Lázár János kormánybiztos szerint a MÁV, a Volán és Szeged városa közösen dolgozik a közlekedési fejlesztéseken. Az újszegedi állomás felélesztése e terv fontos része lehet, különösen, ha a térség valóban ipari központtá válik. Ehhez azonban nemcsak a romok eltakarítására, hanem átfogó vasúti hálózati beruházásra, hídépítésre és stratégiai tervezésre is szükség lesz.
A harmadik Tisza-híd megépítéséről évek óta zajlanak a viták, de az egyetemi épületek érintettsége miatt a nyomvonal még nem végleges. A döntések halogatása azonban könnyen visszavetheti a régió fejlődését, miközben egy elfeledett vasútállomás újra a város ütőerévé válhatna.
Újszeged ma romokban, holnap a jövő kulcsa lehet. A kérdés már csak az, hogy idejében felismerjük-e ezt a lehetőséget.
Szegedi BYD-gyár: látványosan gyorsan halad az építkezés
Rohamtempóban halad a BYD szegedi gyárának építése: egyre több épület emelkedik ki a földből, új utak épülnek, és a termeléshez szükséges infrastruktúra kialakítása is zajlik. Újabb acélszerkezetek érkeztek Kínából, a beszállítói hálózat formálódik, és a munkatársak már Kínában képzik magukat. Az első autók gyártása október végén indulhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.