Még idén nyáron elindul az M9-es autópálya Dombóvárt Kaposvárral összekötő 25 kilométeres szakaszának a tervezése – jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter, aki a Lázárinfó dombóvári állomásán beszélt a gyorsforgalmi út dunántúli szakaszainak megépítéséről.
Lázár János azt mondta, hogy nem könnyű tolna vármegye helyzete, mivel olyan nagy települések közé van beszorulva, mint Kaposvár vagy Pécs, ezért szerinte a dombvidéknek lehetőséget kell teremteni, ami leginkább a közlekedésben valósítható meg.
Leporoltam idejövet azokat a terveket az M9-es autópálya építése kapcsán, amelyek Kaposvárhoz kötné Dombóvárt. Az a kérdés, hogy 25 kilométert lehet-e négysávosítani
– mondta a miniszter, aki szerint két lehetőség van. Az egyik, hogy 20 kilométeren a 67-es út négysávos pontjáig bekötik. Ezt meg lehet csinálni
Azt az ígéretet tette a város polgármesterének, hogy elrendeli a beruházásnak a környezetvédelmi engedélyeztetését és mielőtt a kiviteli tervezésben döntenének, leülnek és megtárgyalják, hogy melyik változat valósuljon meg, ebben pedig a dombóváriak szava lesz a döntő.
A tervezési felhívást még idén júliusban elindítja az építési és közlekedési miniszter, azt azonban jelezte, hogy ennek több milliárd forintos költsége lesz.
A miniszter beszélt az M9-es autópálya hosszabb, 58 kilométeres hosszú szakaszáról, ami Dombóvárt Szekszárddal kötné össze. Megrendelte a tanulmánytervét, hogy pontosan megértse, hogy mire is van szükség, mennyi jármű járna rajta, illetve mekkora kárt tenne az autópálya megépítése a környezetben. Mindenesetre azt ígérte, hogy ezeknek a kérdéseknek 2025-ben és 2026-ban a végére jár.
Az M9-es autópálya megépítése régi terv, 2001 óta ismert a koncepció. Eddig mindössze 20 kilométer készült el a gyorsforgalmiból, az is 2X1 sávos autóútként, ami a 6 sz. főútat köti össze az 51-es főúttal. Bár 2010-ben elkezdődött az M9-es 51-es és 54-es számú főutak közötti 12,3 kilométeres szakaszának kiépítése, időközben csődbe ment a kivitelező Vegyépszer, így az építkezés leállt.
Egészen 2024-ig csönd volt a beruházás körül, míg tavaly júliusban az Építési és Közlekedési Minisztérium ki nem írta a tervezésre a közbeszerzést az M9-es autópálya megépítésére. Az eredeti tervekhez képest azonban jóval hosszabban épülne meg, ugyanis nemcsak a 54-es főútig tartana, hanem kapna egy lekötést Tompáig.
Ha teljes egészében kiépül egyszer az M9-es, nagyjából 300 kilométer hosszúságú lenne, ezzel ez az autópálya a leghosszabb tranzitútvonalnak számítana Magyarországon.
Már csak azért is szükség van a megépítésére, mivel a magyar gyorsforgalmi úthálózat továbbra is sugaras elrendezésű, az M9- és az M8-as autópályákkal pedig oldani lehetne a közlekedés Budapest centrikusságát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.