BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

M9: Lázár János nagy döntést hozott Magyarország leghosszabb autópályájáról – újra leporolta a terveket, így áll a nyomvonal

Lázár János építési és közlekedési miniszter a Lázárinfó dombóvári állomásán beszélt a M9-es autópálya megépítésének szükségességéről. Ugyanakkor kiderült, hogy számos kérdés tisztázásra vár, így például, hogy milyen formában és milyen műszaki tartalommal valósuljon meg a beruházás.

Még idén nyáron elindul az M9-es autópálya Dombóvárt Kaposvárral összekötő 25 kilométeres szakaszának a tervezése – jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter, aki a Lázárinfó dombóvári állomásán beszélt a gyorsforgalmi út dunántúli szakaszainak megépítéséről.

M9-es autópálya
Leporolta az M9-es autópálya terveit Lázár János / Fotó: MTI / Varga György

M9-es autópálya: leporolta Lázár a terveket

Lázár János azt mondta, hogy nem könnyű tolna vármegye helyzete, mivel olyan nagy települések közé van beszorulva, mint Kaposvár vagy Pécs, ezért szerinte a dombvidéknek lehetőséget kell teremteni, ami leginkább a közlekedésben valósítható meg. 

Leporoltam idejövet azokat a terveket az M9-es autópálya építése kapcsán, amelyek Kaposvárhoz kötné Dombóvárt. Az a kérdés, hogy 25 kilométert lehet-e négysávosítani

mondta a miniszter, aki szerint két lehetőség van. Az egyik, hogy 20 kilométeren a 67-es út négysávos pontjáig bekötik. Ezt meg lehet csinálni

  •  településeket elkerülő formában 2X1, illetve
  •  2X2 sávon, attól függően, hogy mekkora a forgalom. 

Azt az ígéretet tette a város polgármesterének, hogy elrendeli a beruházásnak a környezetvédelmi engedélyeztetését és mielőtt a kiviteli tervezésben döntenének, leülnek és megtárgyalják, hogy melyik változat valósuljon meg, ebben pedig a dombóváriak szava lesz a döntő.

A tervezési felhívást még idén júliusban elindítja az építési és közlekedési miniszter, azt azonban jelezte, hogy ennek több milliárd forintos költsége lesz.

A miniszter beszélt az M9-es autópálya hosszabb, 58 kilométeres hosszú szakaszáról, ami Dombóvárt Szekszárddal kötné össze. Megrendelte a tanulmánytervét, hogy pontosan megértse, hogy mire is van szükség, mennyi jármű járna rajta, illetve mekkora kárt tenne az autópálya megépítése a környezetben. Mindenesetre azt ígérte, hogy ezeknek a kérdéseknek 2025-ben és 2026-ban a végére jár.

Húsz éve épül a hányatatott sorsú autópálya 

Az M9-es autópálya megépítése régi terv, 2001 óta ismert a koncepció. Eddig mindössze 20 kilométer készült el a gyorsforgalmiból, az is 2X1 sávos autóútként, ami a 6 sz. főútat köti össze az 51-es főúttal. Bár 2010-ben elkezdődött az M9-es 51-es és 54-es számú főutak közötti 12,3 kilométeres szakaszának kiépítése, időközben csődbe ment a kivitelező Vegyépszer, így az építkezés leállt.

Egészen 2024-ig csönd volt a beruházás körül, míg tavaly júliusban az Építési és Közlekedési Minisztérium ki nem írta a tervezésre a közbeszerzést az M9-es autópálya megépítésére. Az eredeti tervekhez képest azonban jóval hosszabban épülne meg, ugyanis nemcsak a 54-es főútig tartana, hanem kapna egy lekötést Tompáig.

Ha teljes egészében kiépül egyszer az M9-es, nagyjából 300 kilométer hosszúságú lenne, ezzel ez az autópálya a leghosszabb tranzitútvonalnak számítana Magyarországon. 

Már csak azért is szükség van a megépítésére, mivel a magyar gyorsforgalmi úthálózat továbbra is sugaras elrendezésű, az M9- és az M8-as autópályákkal pedig oldani lehetne a közlekedés Budapest centrikusságát.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.