BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Visszaváltás: ezért térít nagyobb kezelési költséget a kisboltoknak a Mohu

Többszörösére növeli a Mohu a kisboltoknak járó kézi visszaváltási kezelési költséget, ennek köszönhetően újabb kisboltok csatlakozhatnak a visszaváltási rendszerhez. A változás tervéről csütörtökön értesült a Magyar Nemzet a szakmai szövetségektől. A Világgazdaság megkérdezte a részletekről a Mohut.

Változik az a díj, amelyet a Mohu Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. fizet a kötelező visszaváltási rendszerben közreműködő kiskereskedelmi cégeknek a Magyar Nemzet csütörtöki cikke szerint, és amelyet a társaság most megerősített és részletekkel is kiegészített a Világgazdaságnak.

Mohu
A Mohu a kisboltoknak kedvező módon változtatja a boltoknak járó kezelési költség nagyságát / Fotó: Hagymási Bence

Alaposan eltolódott a bevétel a nagy boltok javára

A lap azt írta, hogy a változásról már tájékoztatást kaptak a gyártókat és a kereskedőket tömörítő szövetségek, ma pedig (pénteken) az érintett kiskereskedő cégek kerülnek sorra.

„A Mohu a boltoknál felmerülő, reális költségeknek megfelelően differenciált kezelési díjakat fizet a jövőben” – jelentette ki a Mohu lapunk érdeklődésére. Válasza szerint ugyanis az általa elvégzett elemzésből az derült ki, hogy a nagy boltok a rendszer gyors felfutásának köszönhetően fajlagosan indokolatlanul nagyobb összeget kapnak kezelési díjként, mint a kicsik. A Mohu ezért úgy számolta ki az új kezelési költségeket, hogy azokban a kezelési díjjal kifizeti az automaták miatt felmerülő költségeket és a dolgozók vonatkozó bérét is a bolthálózatoknak.  

A kezelési díj fejében a boltok vállalják az üzemeltetést és a tisztántartást, ezért a Mohu eddig összesen mintegy 18 milliárd forintot fizetett. Ez az összeg az 50 forinttól független, ez csak a boltoknak jár, ezt palackonként fizeti a Mohu. Magyarázata szerint a visszaváltásért általa kifizetett, palackonkénti kezelési díjak 90 százaléka elsősorban azért jelentkezett a nagy boltoknál, mert

  • az elmúlt időszakban megugrott a visszaváltott palackok száma,
  • a visszaváltás pedig döntően a nagy boltokban történt a vásárlási szokások miatt.

Az idén már minden hónapban több mint 80 százalékos volt a visszaváltás aránya, 

ezzel a nagy boltok nemcsak sok, hanem bőven a felmerült költségeiknél is nagyobb kezelési díjbevételhez juthattak a Mohu szerint.

Mellesleg már tavaly is várakozáson felül teljesített az új hazai visszaváltási rendszer: a nagyobb boltokban naponta akár 10 ezer palackot is visszaváltottak, ami országosan napi 8-10 vagy akár 15 millió palackot, dobozt és üveget jelentett.

 

Kényelmes helyben levásárolni

A vásárlók több mint 80 százaléka az adott boltban vásárolja le a visszaváltott palackért járó pénzt. Ezzel növelheti a boltok forgalmát, és nyilván a levásárolható összegnél jóval nagyobb mértékben. A Mohu pedig 100 százalékban kifizeti a boltoknak a papírutalványok összegét, vagyis azoknak az utalványoknak az árát is, amelyeket végül valami miatt nem vásárolt le a visszaváltó.

Közben a kisebb, 400 négyzetméter alatti kereskedelmi egységek eddig lényegesen kisebb kezelési díjhoz jutottak.

A Mohu a többség gyakorlatát követi

A társaság rámutatott arra is, hogy a díjak számos más országban is sávosak, azaz a boltok méretéhez vagy forgalmához igazodnak. Van olyan ország is, például Németország, ahol a boltok nem kapnak kezelési költséget, a visszaváltást a visszaváltott palackok által generált bolti vásárlás miatt vállalják. Magyarországon a legnagyobb láncok kivételével a boltok önként dönthetnek a visszaváltó pontok kialakításáról, míg ez például Romániában minden élelmiszerboltnak kötelező.

A Mohu arra számít, hogy az új, sávos kezelési díjak alkalmazásától, amikortól tehát a kisboltok már nagyobb kezelési költségre számíthatnak, további visszaváltási pontok nyílhatnak, hiszen a működtetésük már akár néhány ezer palack begyűjtése is gazdaságos lehet.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.