Világgazdaság

Már biztos: Jöhetnek az algával és faforgáccsal hajtott repülők

Úgy tűnik sokéves várakozás után végre zöld utat kap az algából, faforgácsból és növényi kivonatokból készült bioüzemanyag légiközlekedésben való mindennapos használata. Az ASTM International nemzetközi szabványtestület július 1-jén ugyanis engedélyt adott kerozin és egyéb organikus eredetű anyagok keverékéből készült üzemanyag használatára.

A Boeing, a Honeywell International és az amerikai légierő hozzávetőlegesen 20 fajta szerves hulladékból előállított üzemanyagtípus tesztelésén van túl, a United Continental Holdings, a Japan Airlines és a Virgin Atlantic Airways által elmúlt néhány évben indított tesztjáratok pedig bebizonyították, hogy a repülőgépek kerozin helyett kókuszolajból, vagy éppen a trópusi jatrophából készült üzemanyaggal is biztonságosan szállnak – számol be a BusinessWeek.

Jelenleg a légiipar az úgynevezett második generációs bioüzemenyagok előállítására fókuszál, melynek specialitása, hogy nagyrészt ehetetlen növények kivonataiból készül, tömeges mennyiségű előállítása ez által magában rejti az élelmiszerárak emelkedésének kockázatát.

Mark Rumizen, az amerikai FAA, Szövetségi Légügyi Hatóság szakértője szerint számos vállalat várt erre a döntésre, hiszen nagy befektetési lehetőségek rejlenek az újfajta üzemanyagban. Ezt támasztja alá, hogy az Airbus S.A.S. – mely a Boeinggel együtt az utasszállító gépek hozzávetőleg 80%-át gyártja – becslései szerint 2030-ra az organikus eredetű üzemanyag a légi üzemanyag-piac több mint 30%-át teheti ki.

A Boeing és az Airbus a világ legtöbb repterét bioüzemanyaggal kiszolgáló beszállítói hálózat kiépítését tervezi, melybe tervei szerint a termelőket, a finomítókat, a szállítókat és a nagykereskedőket is bevonná. Ennek érdekében az Airbus jelenleg a bioüzemanyag előállításához szükséges növényeknek megfelelő klímával rendelkező Indiában épít ki egy beszállítói központot, a Boeing pedig Dél-Amerikában folytat tárgyalásokat.

Jelenleg a legnagyobb kihívást az újfajta üzemanyagot előállító gyárak keresletet kielégítő gyorsaságú felállítása jelenti. James Rekoske, a Honeywell részlegének alelnöke szerint ez minimum 3 évet vesz igénybe. A cég jelenleg üzemanyag termelőket keres technológiája licenszének megvásárlására.  Hozzáteszi még: már most látható, hogy a bioüzemanyag iránti kereslet növekedésével a nagy olajcégek kiszorítják a piacról a kisebb vállalatokat, hiszen a légitársaságok számára nevük garancia a minőségre.

A szennyező anyagok kibocsátását csökkenteni kívánó szabályozás miatt a nyomás egyre erősödik a légitársaságokon. Az ATA közleménye szerint a légiközlekedés felelős a globális széndioxid-emisszió nagyjából 2 százalékáért. 2012-től a légitársaságoknak részt kell venniük az Bizottsága által elfogadott emissziós kereskedelmi rendszerben, amely a kibocsátás csökkentését célozza, ez jelentős veszteséget okozna az amerikai légicégeknek. Az amerikai állam 2004 óta összesen 348 millió dollárt utalt ki adókedvezmények, kölcsönök és vissza nem térítendő támogatások formájában a bioüzemanyaggal kísérletező kutatóközpontokat. A cél az optimális, kereskedelmi forgalomba hozható keverék kifejlesztése.


A Neste Oil Oyi finn olajfinomító vállalat közleménye szerint a négy, általuk használt alapanyagból előállítható sugárhajtású repülőgép üzemanyag is, amelyről már több céggel tárgyalnak is.Az alga-alapú olajokat forgalmazó amerikai Solazyme cég pedig fokozná a termelést: Jonathan S. Wolfson vezérigazgató szerint a cég 2013-2014-re kereskedelmi mennyiséget fog előállítani a sugárhajtású repülőgép üzemanyagának előállításhoz szükséges finomított olajból.

Autók BÉT - Napi események logisztika elemzések - Gazdaság és Pénzügy PSZÁF raktározás ablon Lakossági energia és üzemanyagárak turizmus Politikai közvélemény-kutatások Gyógyítás-finanszírozás makroadatok INA bioüzemanyag Nyugdíjkérdés Magyarországon Költségvetés 2012-2013 forintárfolyam Külföldi lapvélemények repülőgép Felmérések autóipar Elemzői vélemények Hitelek: lakás A második Orbán-kormány Bűnügyek autó Simor András Christine Lagarde A KSH jelenti repülés Barta György Reklám és Média Adósságválság az EU-ban makromutatók Részvénypiacok Continental emissziókereskedelemRepülés A szociális és adórendszer átalakítása mezőgazdaság fogyasztási cikkek A munka világa fogyasztóvédelem Deviza- és árupiac Fúzió és akvizíció Zöld ügyek utazás Gazdák és termelők Siemens Befektetési lehetőségek Mol Európai Unió Vaskerék Fővárosi ügyek Egyesült Államok emisszió Boeing Euróbevezetés biztosítás áruszállítás Gazprom infokommunikáció Adórendszer Magyarországon