A General Motors (GM) ezen a héten egy elektromos hajtású modellcsaládot vezet be Európában a Cadillac márka égisze alatt, hat évvel azután, hogy a kontinensen veszteséget veszteségre halmozó amerikai autógyártó küzdelmét feladva eladta tömegpiaci márkáit a régióban – írta a Financial Times.

A Cadillac Lyriq lenne a GM első elektromosmodellje Európában.
Fotó: Hector Retamal / AFP

A vállalat közleménye szerint a bevezetés fokozatosan fog történni, péntektől Svájcban kezdik meg az értékesítést, amit később Svédország és Franciaország követne, két éven belül pedig más piacokon is megpróbálnának terjeszkedni.

A lépés segíthet a GM számára abban, hogy erősítse az elektromosautó-üzletágát, ám az egyik legelőkelőbb márkájának a helyi riválisokkal kell majd megküzdenie, többek között a BMW-vel és a Mercedes-Benzzel, amelyek vásárlóit erős márkahűség jellemzi és az Egyesült Államokban is komoly piaci részesedést vettek el a GM-től.

A Lyriq az első elektromos Cadillac modell lesz, amely Európába érkezik, és 82 ezer svájci frank lenne az induló ára, mintegy másfélszer annyi, mint a hazai piacán.

A GM a múltja nem volt makulátlan a kontinensen. A Chevrolet márkáját 2016-ban kivezette az európai piacról, egy évvel később pedig az Opel és a Vauxhall márkáit is eladta a PSA-nak – amelynek a Fiat-Chrysler csoporttal való összeolvadásából született meg a Stellantis –, mindössze 2,2 milliárd euróért, miután közel két évtizeden keresztül nem tudott nyereséget termelni Európában. S bár a vállalat hivatalosan soha nem állította le néhány benzines Cadillac vagy a Corvette sportkocsi értékesítését a régióban, az eladások mindössze néhány járműre csökkentek.

Nagyot nőtt a GM nyeresége, mégis csökkenti kiadásait az amerikai autógyártó

A General Motors nyeresége nőtt ugyan, profitmarzsa azonban még a dinamikusan bővülő bevétel ellenére is szűkült, így a vállalat indokoltnak lát egy egymilliárd dolláros kiadáscsökkentést.

A GM csütörtöki közleménye szerint a jövőben kizárólag elektromos autókkal próbálkozik majd az európai piacon, a régebbi modellek iránti „hiánypótló keresletet” pedig a majd független forgalmazók fogják kielégíteni.

A GM árfolyama 1 éves
 

A GM a prémium kategóriát célozza meg

Európában egyre erősebb az elektromos járművek kereslete és a GM úgy véli, hogy a régióba való belépéssel együtt új stratégiát dolgozhatnak ki az eladások növelésére az Egyesült Államokban és Kínában, a gyártó két legnagyobb piacán. Európában ráállhatnának a kizárólagos online értékesítésre, amit otthon a márkakereskedések igénybevételére kötelező törvények miatt nem tudna megtenni.

A GM a piac prémium szegmensére összpontosít, ahol a jómódú vásárlók képesek és készek is megfizetni a drágább márkákat.

Jaclyn McQuaid, a GM európai ügyvezető igazgatója szerint az autó „merész dizájnja kiemelkedik a prémium kategóriás autók közül, így az európai piac számára megfelelő választás volt”.

A vállalat a harmadik negyedévben alig több mint 17 ezer elektromos járművet értékesített az Egyesült Államokban, míg a rivális Ford 21 ezret. A gyártó eladásainak nagy részét a Chevrolet Bolt adta, de a vállalat a negyedévben megkezdte a Chevrolet Blazer elektromos városi terepájáró (e-SUV) szállítását is a vásárlóknak.

Újabb leépítéssel válaszolnak a sztrájkra az amerikai autógyártók

A GM és a Ford további félezer embert bocsát el. Egyelőre megmerevedtek az álláspontok, de az okozott kár máris milliárdokra rúg.