BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még olcsóbb: csökken a fogyókúrás gyógyszerek ára – forradalom tört ki az elhízás ellen

Az új terápiák forradalmasíthatják az elhízás elleni harcot – biztosítói fedezet nélkül is. A GLP-1 típusú fogyókúrás gyógyszerek ára gyorsan csökken, miközben egyre többen fedezik fel: az ételre költött kiadásaik mérséklődése szinte fedezi a havi kezelést.

Egyre több amerikai fedezi fel: a GLP-1 fogyókúrás gyógyszerek költsége részben vagy egészben megtérül az étkezési kiadások csökkenésével, miközben a közvetlen lakossági árak és a piaci verseny is új modelleket kínál, amelyek megfizethetőbbé teszik a súlycsökkentő szereket.

Various therapies fogyókúrás gyógyszerek
A GLP-1 típusú fogyókúrás gyógyszerek ára gyorsan csökken, miközben egyre többen fedezik fel: az ételre költött kiadásaik mérséklődése szinte fedezi a havi kezelést / Fotó: BSIP via AFP

Az Egyesült Államokban már háromnegyed részben túlsúlyos vagy elhízott felnőtt lakosság mellett az olyan GLP-1 típusú gyógyszerek, mint a Wegovy (Novo Nordisk) vagy a Zepbound (Eli Lilly) óriási sikert aratnak. Ezek a szerek jelentős súlycsökkenést idéznek elő, ám a listaáron még mindig havi több mint 1000 dollárba kerülnek. 

Emiatt a legtöbb munkáltató nem vállalja a támogatásukat, így körülbelül 100 millió embernek magának kell megoldania a finanszírozást.

A politikai válasz nem késett: az inflációcsökkentési törvény 2022-ben beemelte a GLP-1 gyógyszereket azon szerek listájára, amelyek esetében az állami Medicare program áralkut kezdeményezhet.

Az amerikai elnök is felszólalt, mondván: ha a gyógyszergyártók nem csökkentik az árakat, „minden eszközt bevet” a költségek letörése érdekében. Connecticut állam pedig már a generikus változatok gyártására kér szövetségi engedélyt, még a szabadalmi védelem lejárta előtt.

Tombol a fogyókúrás gyógyszerek piaca

A szektor viszont már megelőzte a törvényhozókat. Bár a biztosítók továbbra sem fedezik tömegesen ezeket a szereket, az igény magas:

  • a PwC szerint az amerikaiak 30–35 százaléka érdeklődik a használatuk iránt;
  • válaszul a gyártók közvetlen lakossági árakat vezettek be, biztosító nélkül;
  • így már 499 dollárért is elérhető a kezelés – a korábbi ár feléért.
  • A piaci verseny tehát működik, és a jövőbeli készítmények tovább fokozhatják az árcsökkenést.

Ráadásul ezek a szerek nem is olyan drágák, mint amilyennek tűnnek. Egy átlagos amerikai háztartás havi ételkiadása 600 és 1400 dollár között mozog. Egy 2024-es tanulmány szerint a GLP-1 szereket használók ételre és italra fordított költése havonta átlagosan 240 dollárral csökkent. A Cornell Egyetem kutatása szerint fél év használat után 5,5 százalékkal csökkent a bevásárlásra, 8,6 százalékkal pedig gyorséttermekre és kávézókra fordított kiadás.

Ha ehhez hozzávesszük az elhízással összefüggő egészségügyi kiadások csökkenését, felmerül a kérdés: valóban szükség van állami beavatkozásra, árplafonokra és szabadalmi kiskapukra?

Lehet, hogy nincs. Ehelyett a munkáltatók nyújthatnának havi 100–200 dolláros hozzájárulást egészségügyi megtakarítási számlákon keresztül, így a dolgozók könnyebben hozzáférhetnének a készítményekhez. A készpénzes vásárlás pedig egyszerűbbé és olcsóbbá tenné az ellátást: nem kellene küzdeni a biztosítók előzetes engedélyeivel és a bürokráciával.

A két nagy gyártó tehát nemcsak gyógyszert ad, hanem új modellt is kínál: hogyan lehet biztosítók és állami szabályozók nélkül is elérhetővé tenni a korszak egyik legfontosabb terápiáját. Az amerikai kormány pedig megtette a maga részét a HSA-szabályozás lazításával. Most a fogyasztókon a sor, hogy valóban berobbanjon a GLP-1 piac – piaci versenyre építve, nem politikai beavatkozásra.

A fogyókúrás gyógyszerek visszacsapnak Dániának: a Wegovy fogy, de az élelmiszer már kevésbé

A dán Novo Nordisk által gyártott fogyókúrás gyógyszer, a Wegovy nemcsak a kilókat, hanem az élelmiszer-fogyasztást is csökkenti. Míg a cég gazdasági szupersztárrá vált, a helyi boltok most súlyos bevételkieséstől tartanak. Az újfajta fogyasztási szokások globális hatása már az amerikai üzletekben is érezhető.

 

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.