BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
A day in the life of AJet's second pilot on the occasion of International Civil Aviation Day in Ankara reggeli

Nem tanul a gyerek? Itt az ideje, hogy odafigyeljünk, mit eszik reggelire

A jóllakott diákok két hónappal előzik le éhező társaikat matekban, olvasásban és írásban is. A sikeres oktatás nem csak a tanárok béremelésén és a drága laptopokon múlik; megfelelő reggeli nélkül ugyanis ezek semmit se segítenek a gyerekeknek.

A reggeli a nap legfontosabb étkezése. Ezt a bölcsességet szinte mindenki tudja, ám a gyermekeknél sokan elfelejtik, hogy mit – ha egyáltalán, hátrányos helyzetű diákok esetében – kapnak enni, mielőtt beülnének az iskolapadba. A nem megfelelő táplálkozás és az üres gyomor pedig az egyik legnagyobb akadályai a sikeres tanulásnak.

A day in the life of AJet's second pilot on the occasion of International Civil Aviation Day in Ankara reggeli
A sikeres oktatás nem csak a tanárok béremelésén és a drága laptopokon múlik; megfelelő reggeli nélkül ugyanis ezek semmit se segítenek a gyerekeknek / Fotó: Anadolu via AFP

A Dallam Általános Iskola az angliai Warrington északi szélén fekszik, a városnak azon a részén, ahol a családoknak rengeteg szociális kihívással kell szembenézniük. Nem meglepő módon ez a gyermekek tanulási képességein és eredményein is meglátszott, az iskola pedig mélyen az országos átlag alatt volt.

Amanda Downey igazgató azonban egy meglepően egyszerű megoldást talált ki a körülmények javítására: rengeteg gyermek érkezett meg úgy, hogy semmit sem evett a becsöngetés előtt, így az iskola bevezette az ingyenes reggelit a diákok számára – az eredmények pedig pár hét alatt elkezdtek javulni.

Reggeli nélkül a legtöbb embernek szinte lehetetlen elkezdeni a napját, a gyerekek esetében pedig ez különösen igaz: megfelelő táplálkozás nélkül nemcsak a fizikai, hanem a szellemi képességeik sem tudnak megfelelően fejlődni.

Az oktatási reformok az utóbbi évtizedekben sok területre fókuszáltak, hogy javítsák a teszteredményeket és egyben a diákok körülményeit és tanulási kedvét is javítsák:

  • a pedagógusok bérének és juttatásainak emelése;
  • a szünnapok számának növelése;
  • folyamatosan frissülő és modern tantervek;
  • alternatív oktatási módszerek, amelyek a kreativitásra fókuszálnak;
  • vagy az iskolák eszközállományának bővítése.

Ezek a látványos és izgalmas reformok azonban semmit sem érnek, ha a gyerekek nem akarnak iskolába járni vagy nem tudnak az órákon fókuszálni. Üres hassal, vagy már az utazás alatt elpárolgó energiával – amely egészségtelen ennivalóból származik –, ezt nagyon nehéz megoldani.

Általános és egészséges reggeliprogram

Az éhező gyerekek gyenge tanulási képességei senkit sem lepnek meg, ám azok a diákok sem járnak sokkal jobban, akik kaptak valamit enni, ám abban az ízfokozón és az ételszínezéken kívül semmiféle tápérték nem volt.

A tejbe öntött gabonapelyhet mindenki szereti, de valójában csak amiatt, mert tele van cukorral. Valójában a gyerekek sokkal jobban járnának, ha egy adag tojásrántottával, szendviccsel, zsíros kenyérrel vagy palacsintával kezdenék a napot, amelyek után délig nem lesznek éhesek, még tesióra után sem.

Persze ez szülőként egy újabb extra teher, főleg, ha kora reggel több éhes szájat is be kell tömni. A gyermekeink fejlődése és boldogsága azonban mindennél fontosabb, és ezt akár esti előkészületekkel is meg lehet oldani.

A legegyszerűbben azonban ezt az iskolákban lehetne megoldani, ahol minden gyermek számára biztosítani lehetne, hogy jóllakottan kezdjék a napot, viszonylag alacsony költségek mellett.

Mit ehet egy óvodás? – elkészült a legpontosabb Okostányér

Hiánypótló módon az óvodás korcsoportra is kidolgozta a táplálkozási útmutatót, a 4–6 éveseknek szóló Okostányért a Magyar Dieteikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) a felnőtt, valamint a 6–17 éveseknek szóló hazai táplálkozási ajánlás kiadása után.

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.