BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Masszív globális jelenlétet épített ki a NATO, de sok ország nem is álmodhat arról, hogy tag legyen

A transzatlanti katonai szervezet az utóbbi negyedszázadban kiterjesztette befolyását kelet felé, gyakorlatilag valamennyi egykori Varsói Szerződés-tagot, így Magyarországot is bevonzva. A NATO alapszerződése szerint az Egyesült Államokon és Kanadán kívül csak európai államok válhatnak taggá az Észak-atlanti Szerződés Szervezetében, ez azonban nem gátolja meg a NATO-t globális jelenléte kiépítésében. A különféle partneri kapcsolatok intézményes struktúráit – mint például a NATO-békepartnerség, ahova Ukrajna is tartozik egyebek közt Azerbajdzsán és Szerbia mellett – egy belgiumi városban működő központ fogja össze.

Legalább féltucatnyi két- vagy többoldalú védelmi megállapodást kötöttek NATO-tagállamok az Egyesült Államokkal az utóbbi időben. Adódik a kérdés, hogy van-e értelmük az ilyesfajta kétoldalú egyezményeknek, kvázi ráduplázásnak. Nem értéktelenítik-e el így az Észak-atlanti Szerződés Szervezetét, a nyugati országok működő és dinamikusan terjeszkedő védelmi szervét? A Politico amerikai kiadása szerint a különmegállapodások lényegében amerikai csapatok az adott ország(ok)ban való állomásoztatásának elérését, az egyfajta pótlólagos biztonsági garanciát célozzák. A NATO 31 tagországának alig több mint a felében állomásoznak állandó jelleggel amerikai egységek. Ez egyben az USA hadseregének hatalmas mennyiségi és minőségi fölényét, a „maradék NATO” védelmi képességeit is megkérdőjelezi.

Brussels,,Belgium.,24th,March,2022.,Nato,Extraordinary,Summit.,Brussels,,Belgium
Fotó: Gints Ivuskans

Ukrajna hatalmas vízválasztóként, sőt még az aranyat a többi kevésbé értékes fémtől megkülönböztető választóvízként is szolgált. Igazolta a kiváló NATO-fegyverek erényeit (Patriot, NASAMS légvédelmi rendszerek), avagy gyengéit (német, francia, angol tankok, MBT-k a „keleti” harctéren). Amit nem tudott lemérni, az a NATO-erők együttműködési képessége éles harci helyzetekben. Ám az óvatosság munkálkodik azokban a NATO-tagokban, amelyekben nincsenek amerikai katonai egységek, noha Oroszország több ízben jelezte: nem támadja meg a NATO-t. De az ilyen jellegű moszkvai bejelentésekkel szemben is indokolt az óvatosság.

Globális terjeszkedés

Pedig a transzatlanti katonai szervezet a fennállása óta példásan teljesített. És az utóbbi negyedszázadban kiváltképpen jeleskedett, kiterjesztve befolyását kelet felé, gyakorlatilag valamennyi egykori Varsói Szerződés-tagot bevonzva. Magyarország a csehekkel és a lengyelekkel együtt a csatlakozás legelső lépcsőjéhez (1999) tartozott. Most már a NATO-befolyás keleti határa Európában a balti hármak–Ukrajna–Törökország–Grúzia–Örményország, de a közép-ázsiai öt „sztan”-végű állam sem ellenségesen viszonyul az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez. Mongólia és a NATO között 2005-ben kezdődött meg a kapcsolatépítés, jelenleg az egyéni partnerségi, IPAP-kapcsolati szintű együttműködésnél tartanak. 

A NATO alapszerződésének 10. cikkelye szerint csak az európai államok válhatnak taggá az Észak-atlanti Szerződés Szervezetében – kivétel Kanada és az USA, a két nem európai alapító tag.

Mindez nem gátolja meg a NATO-t globális jelenléte kiépítésében, amelyet az NCI Agency fog össze. Néhány intézményes regionális struktúra, amely NATO és nyugati nemzetbiztonsági érdekeket szolgál:

  • A közel-keleti – észak-afrikai térségben a Mediterrán Párbeszéd (Mediterran Dialogue Partners – MDP) a kapocs, amelyhez Izrael, Egyiptom, Jordánia, Tunézia, Algéria, Marokkó és Mauritánia tartozik.
  • Az Isztambuli Kooperációs Kezdeményezés Szervezete (Istanbul Cooperation Initiative Countries - ICIC) a Perzsa (Arab)-öbölbeli államokat, Kuvaitot, Katart, Bahreint, az Egyesült Arab Emírségeket fogja össze. Ezt a szervezetet erősíti az USA egyik legnagyobb külföldi katonai támaszpontja Katarban.
  • Talán a leglazább csoport a NATO-békepartnerség (PfP), amelyhez a közép-ázsiai országok, Ukrajna, Bosznia-Hercegovina, Szerbia, Azerbajdzsán, Grúzia, Örményország, Írország tartoznak.
  • A „maradék” államok, köztük olyan fontosak, mint Japán, Dél-Korea, Ausztrália és Új-Zéland, továbbá Latin-Amerika egyetlen NATO-kötődésű állama, Kolumbia, míg Ázsiában Afganisztán, Pakisztán, Irak a Partnerek Szerte a Világban (Partners across the Globe) nevű társulási formához tartoznak.
Pirin Sentinel 23 multinational battle group military exercises in Bulgaria
NATO Battle Group hadgyakorlata Bulgáriában.
Fotó: Anadolu via AFP

 

Keleti befolyás

Ezeket a szervezeteket a NATO Partners Network (NPN – NATO Partnerek Hálózata) kapcsolja össze, amely a NATO szívének tekintett SHAPE (az Európai Szövetségesek Főparancsnoksága) központban működik, Mons városában. A NATO egyik legfontosabb szervezete a Nukleáris Tervező Csoport (Nuclear Planning Group – NPG), amelyben konzultációs jelleggel valamennyi tagország részt vesz. A csoportot a NATO főtitkára vezeti, a nukleáris fegyverekkel kapcsolatos lépések, döntések a szervezet legjobban őrzött titkai közé tartoznak. Az erre vonatkozó NATO-dokumentum szerint Franciaország (az EU egyetlen atomhatalma) nem vesz részt az NPG munkájában, noha 2009 óta Párizs egészében véve ismét bekapcsolódik a NATO-tevékenységbe.

A keleti irányú befolyásépítés 2017-ben vált érezhetőbbé, a körülbelül zászlóalj (700-800 katona) erősségű előretolt jelenlétű (forward presence) NATO Harccsoportok (NATO Battle Groups – BG) megalakításával. A múlt évi decemberi helyzet szerint nyolc előretolt állomásoztatású harccsoport tevékenykedik. A magyarok vezetésével Horvátország, Törökország, Olaszország és az Egyesült Államok katonáival működik a 3. Harccsoport. Ez az egyetlen harccsoport, amelyben a vendéglátó ország (host nation) és a keretadó ország (framework nation) ugyanaz: Magyarország.    

Jövőre áttörés várható, az iránya viszont nagy kérdés

Még nem látni pontosan, miként zárul le az oroszországi támadó és a megtámadott Ukrajna háborúja. Ez idő szerint a kompromisszumos megoldás látszik a legvalószínűbbnek, amelyben Moszkva „biztonsági garanciákat”, esetleg ukrán területen egy legalább száz kilométer széles ütközőzónát követelhet. Kijev ezt mereven elutasítja, a fegyverszünet, majd a békekötés alapfeltételeként az 1991-ben, a Szovjetunió felbomlásakor kialakult önálló ukrán államhatárok – beleértve a Krím félszigetet – mögé való oroszországi visszavonulást támasztja. Ennek a realitását több ország megkérdőjelezi, de a 2024-es év valószínűleg áttörést hoz – hogy milyen irányban, az még nyitott kérdés. Nem vitás, hogy a NATO ebben a folyamatban is döntő szerepet játszik.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.