Hiába állította le sok alkoholgyártó a termékei oroszországi forgalmazását, egy kormányzati törvény miatt elveszítették az ellenőrzést a márkáik felett, a belföldi szeszpiac pedig ugyanúgy működik, mint az ukrajnai háború kitörése előtt – írta a Bloomberg.

Close-Up Of Served Tequila Glasses On Table, ukraine, vodka, alcohol,
Fotó: Giacomo Galeotti

Bár az orosz alkoholkultúráról a legtöbb embernek az olcsó, házi készítésű vodkák jutnak az eszébe, az országban a nemzetközi márkák ugyanolyan népszerűek, mint bárhol máshol, és a gazdasági problémák nem csökkentettek a keresleten.

Az olyan termékek, mint a Diageo Johnnie Walker whiskyje és a Remy Cointreau Remy Martin konyakja, pedig továbbra is széles körben kaphatók Oroszországban,

annak ellenére, hogy a szeszfőzdék Ukrajna inváziója után leállították a beszállítást.

A Remy szerint az orosz boltokban árult szeszes italok nem a kivonulás óta megmaradt készletek, hanem egy „párhuzamos import” eredményei, vagyis olyan országokból származnak, amelyek nem követik a nyugati szankciókat.

2022 januárja óta egy csepp alkoholt nem adtunk el Oroszországban, s bár nincs rálátásunk az ottani piacra, valószínűnek tartjuk, hogy csempésztermékekről van szó

– mondta a párizsi székhelyű Remy Cointreau szóvivője, amikor az ott forgalmazott termékeinek eredetéről kérdezték.

Ez hallgatólagos beismerése annak, hogy a közvetítők nagy száma miatt, akik egy termék nemzetközi értékesítésében részt vesznek, a vállalatoknak nehéz nyomon követniük a készletek mozgását. Más iparágak – például a szépségipar vagy a személyi elektronika – gyártói, amelyek leállították az Oroszországba irányuló exportot, valószínűleg hasonló helyzetben vannak.

Ez a szankciókerülés elsősorban az orosz kormányzati szabályoknak köszönhető, amelyek lehetővé teszik a hazai vállalatok számára, hogy a márkatulajdonos és az eredeti gyártó engedélye nélkül vásárolják meg és importálják az árukat.

Ezzel Moszkva célja valószínűleg az, hogy megnyugtassa a polgárokat, és fenntartsa a stabil látszatát olyan termékek behozatalával, amelyek gyártói korábban kivonultak az országból. Az orosz üzletek polcain a szeszes italok mellett máig lehet találkozni az Apple számítógépeivel, Nike cipőkkel és Hasbro játékokkal.

A szankciók megkerülése az eredeti gyártóknak kellemetlenséget okoz, hiszen elveszítették az ellenőrzésüket a márkáik felett, ráadásul a termékeik jelenléte alapot adhat annak a gyanúnak, hogy valójában nem követik a nyugati szankciókat. A Pernod Ricard – az Absolut Vodka és a Jameson Irish Whiskey gyártója – például múlt héten közfelháborodást váltott ki, amikor limitált mennyiségben újraindította a termékszállításokat Oroszországba, hogy visszaszerezze az ellenőrzését a márkái felett, és megfékezze a lehetséges hamisítást.

Kedden azonban a vállalat újabb pálfordulást hajtott végre, és leállította az Absolut orosz forgalmazását, hogy lecsillapítsa az alkalmazottak, a partnerek és a fogyasztók kritikájának áradatát.

Elvileg lehetséges az elit alkohol importjának csökkentése Oroszországba, ehhez viszont a gyártóknak fokozniuk kell a forgalmazóik feletti ellenőrzést, és garantálniuk, hogy ne adjanak el olyan vevőknek, akik később becsempésznék a termékeket. Ez azonban egy meglehetősen költséges lépés lenne, ami nem minden vállalat számára érné meg az erőfeszítést

– kommentálta a helyzetet Nabi Abdullaev, a Control Risks kockázati tanácsadó cég partnere.