Több mint ezer nyugati nagyvállalat tett ígéretet az ukrajnai invázió kezdete után, hogy távozik Oroszországból, vagy legalábbis jelentősen visszafogja ottani üzleti jelenlétét. Döntő többségük ezt meg is tette, a jól ismert nevek közül néhány azonban még mindig jelen van Vlagyimir Putyin elnök országában.

Factory,Workshop,Production,Line,,Dynamic,Virtual,Beer,Bottles.
Factory workshop production line, dynamic virtual beer bottles.
A Heineken az orosz bürokráciát hibáztatja, amiért még nem vonult ki Oroszországból.
Fotó: Shutterstock

Jeff Sonnenfeld, a Yale Egyetem professzora vállalati források, a helyszínen lévő szakértők és Oroszországban tanuló diákok beszámolói, céges dokumentumok és sajtójelentések alapján összeállított listát vezet azokról, akik megszegték a szavukat, és megosztotta az eredményeit a CNN-nel. Ebből kiderült, hogy a maradók közé tartozik a többi között a Heineken, az Unilever, a Philip Morris és az Oreo kekszet gyártó Mondelez.

Ezek a cégek megszegték az ígéretüket. Profitálnak a háborúból. Ez nem egyszerűen kiábrándító, hanem szégyenletes és erkölcstelen is

– nyilatkozta a professzor az amerikai hírtelevíziónak.

Sonnenfeld nem állítja, hogy ezek a vállalatok törvényt szegnének azzal, hogy maradtak Oroszországban, hiszen a nyugati szankciók több területre, például az élelmiszeriparra nem terjednek ki. Az erkölcsi elveket azonban megszegik, és egyúttal „feláldozzák a márkanevüket is”, az amerikai fogyasztóknak pedig „tudniuk kell, hogy ezeknek a cégeknek a támogatásával egyúttal jóváhagyásukat adják olyasmihez, ami finanszírozza Putyin háborúját”.

May,13,,2022,,Ukraine,City,Kyiv,Soap,Dove,With,Flowers
Az Unilever még mindig árulja termékeit.
Fotó: Shutterstock

A professzor külön kiemelte a holland Heineken sörgyártót, amely tavaly márciusban, nem egészen egy hónappal az invázió kezdete után ígérte meg, hogy távozik Oroszországból. A Yale jelest adott osztályzatként a cégnek, ez azoknak jár, amelyek teljesen elszakadnak Oroszországtól.

Ehhez képest 16 hónappal később a Heineken még mindig hét sörgyárat és 1800 embert foglalkoztat Oroszországban, ráadásul több új terméket is bevezetett, hogy elfoglalja a távozók után maradt piaci rést.

A Heineken szóvivője a CNN-nek küldött közleményben „borzalmas emberi tragédiának” nevezte az ukrajnai háborút, és megerősítette, hogy a vállalat „elkötelezte magát Oroszország elhagyására”. Nem árulják a Heineken márka termékeit az országban, és találtak is potenciális vevőt az ottani üzletükre, ezt azonban egyelőre nem hagyták jóvá az orosz hatóságok, ami meglehetősen bonyolult procedúrát igényel.

Tyumen,,Russia-november,07,,2020:,Nestle,Kit,Kat,Candy,Bar,Selective
Tyumen, Russia-November 07, 2020: Nestle Kit Kat candy bar selective focus. in the hand of a hypermarket buyer
Az ismert csokoládé változatlanul kapható az orosz boltokban.
Fotó: Shutterstock

„Jelentős pénzügyi veszteségre számítunk. A helyi működés folytatódik, hogy meg tudjuk védeni a munkavállalóink megélhetését, elkerülve a csődöt vagy az államosítást” – írta a közleményben a Heineken. A cég korábban azzal számolt, hogy a távozás 300 millió eurós veszteséget okoz.

Hasonló a helyzet a Mondelezzel, a snack- és édességgyártó óriáscég szintén tavaly márciusban tett ígéretet arra, hogy „minden nem alapvető fontosságú tevékenységet korlátozza Oroszországban, miközben hozzájárul az élelmiszer-ellátás folyamatosságának fenntartásához” az „alapvető kínálat” biztosításával.

Ehhez képest a cég saját bevallása szerint is még mindig 3000 embert foglalkoztat Oroszországban,

a Yale kutatása szerint pedig „nem mutatja a kilépés irányába tett előrelépés kézzelfogható jeleit”, és továbbra is folytatja üzleti tevékenységét Oroszországban – annak ellenére, hogy európai élelmiszerboltok és más vállalatok egy része bojkottálja emiatt a vállalat termékeit.

Mondelez International Company
Mondelez International logo and Oreo cookies are seen in this illustration photo taken in Krakow, Poland on September 25, 2021. (Photo by Jakub Porzycki/NurPhoto) (Photo by Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
A Mondelez még mindig háromezer embert foglalkoztat Oroszországban.
Fotó: AFP

A többek között a Dove szappant, a Lipton teát és a Ben & Jerry’s jégkrémet forgalmazó Unilever is megígérte, hogy csak „alapvető fontosságú” termékeket árul majd Oroszországban, ehhez képest még mindig kínálja a Cornetto jégkrémet és egyéb árucikkeket az országban. A Mondelez és az Unilever nem óhajtotta kommentálni a jelentést.

A kijevi közgazdasági egyetem és a cégek Oroszországból való távozását monitorozó Moral Rating Agency becslése szerint az Unilever évi 712 millió dollárral járul hozzá az orosz gazdasághoz. 

A Dove szappan kezd elég mocskosnak tűnni, amikor elegendőt gyártanak belőle egy orosz tank beszerzéséhez

– kommentálta Mark Dixon, a Moral Rating Agency alapítója. A céget az ukrán kormány is a háború nemzetközi támogatói között nevezte meg.

Nem nyilatkozott a CNN-nek a Kit Kat csokoládék, a Nescafé és a Purina állateledel gyártója, a Nestlé sem, amely változatlanul árul Oroszországban nem alapvető élelmiszereket. Maradt azt országban a WeWork is, amely továbbra is kínál munkateret Moszkvában, bár közleménye szerint még mindig elkötelezett a távozás mellett.

Samara,,Russia,-,June,1,,2014:,A,Sbarro,Branch,In
A Sbarro Pizza is maradt.
Fotó: Shutterstock

Tavaly óta dolgozik a távozáson a Philip Morris is, csak kissé lassan megy a dolog, így a cég a még mindig maradók között az egyik legnagyobb multinacionális vállalat, a Yale becslése szerint 2,5 milliárd dollár értékű vagyonnal, így például több üzemegységgel.

A McDonald’s és a Starbucks távozása ellenére amerikai gyorsétteremláncok is maradtak még, például a Sbarro Pizza vagy a Carl’s Jr., amely 17 éttermet üzemeltet, és még orosz nyelvű Instagram-oldallal is rendelkezik.