Mindent összevetve az amerikai fogyasztók várhatóan 2 százalékkal többet költenek az idei hálaadásra, mint tavaly, ráadásul többen is tartják meg az ünnepet az elemzések szerint. Pedig – mint a Circana piackutató cég kimutatta – az amerikaiak egy éve alaposan kiköltekeztek ezen a napon. Akkor a fogyasztók 14 százalékkal nyitották ki jobban a pénztárcájukat az ünnep alkalmára, mint egy évvel korábban.
Az Egyesült Államokban az üzemanyagárak és a repülőjegyek is olcsóbbá váltak az elmúlt hónapokban, ráadásul egyes élelmiszerekért is kevesebbet kell kiadni.
Tavaly az olyan alapvető élelmiszerek ára, mint a búza, a kukorica vagy az étolaj, az ukrajnai háború miatt kilőtt, és ez világszerte éreztette a hatását még az év végi ünnepi szezonban is. Idén azonban ezek az árak mérséklődtek. Hasonló pályát járt be a szárnyasok és a tojás ára is, csak azok árára nem pusztán a tápok árgörbéje, hanem a madárinfluenza is hatott. Habár az elmúlt hetekben a vírus megint felütötte a fejét, és újból tizedeli az állatállományokat, a hatása egyelőre nem érte el a húspiacot.
Az American Farm Bureau Federation becslése szerint egy tipikus, tízfős hálaadási menü idén 61,17 dollárba kerül, 4,5 százalékos az árcsökkenés a tavalyi rekordmagas összeghez képest. A szövetség azonban figyelmeztetett, hogy ez még mindig negyedével drágább a Covid–19-járvány előttihez viszonyítva.
A legnagyobb mértékben, a pulyka és a tojás ára zuhant, míg más alapanyagok csak kismértékben drágultak az egy évvel ezelőttihez képest.
A pulyka nagykereskedői árát novemberben 32 százalékkal alacsonyabban jegyezték, mint tavaly. A kiskereskedőknél ez az árcsökkenés 5,6 százalékra mérséklődik a Farm Bureau közlése szerint. A két szám közti különbséget nagyrészt a bolti dolgozók fizetésemelései, valamint a drágábban megvásárolt raktárkészletek mostani értékesítése magyarázza.
Nem a pulyka az egyetlen hozzávaló, amelynek az ára csökkent
Az American Farm Bureau Federation rávilágít, hogy az árcsökkenés a pulyka árának esésén kívül annak tudható be, hogy a tizenegy hozzávaló közül hét beszerzési ára kisebb a tavalyinál. A szövetség ugyanakkor rávilágít, hogy habár a vizsgált elemek többsége olcsóbb lett, az még mindig ránehezedik az amerikai gazdaságra. Igaz, a statisztikák szerint az üteme már lassul.
Az üzletág meglehetősen gyorsan kilábalt a nehézségekből Jay Jandrain elmondása szerint, aki a legnagyobb amerikai putykafeldolgozót, a Butterballt vezeti. Előrejelzések szerint idén többen tartják meg a november 23-i ünnepet, s Jandrain arra számít, hogy a nagyobb pulykák kelendőbbek lesznek.
Hálaadáskor a sonkák és az egész csirkék is népszerűek, van olyan üzlet, ahol erre az ünnepre többet adnak el ezekből, mint húsvétkor. Idén ezek árában összességében nincs változás – írja a The Wall Street Journal.