A tél közeledtével egyre szerényebbé válnak a kínai olajkereslet növekedését előrevetítő jóslatok, ami megnyugtathatja a globális olajpiacot. Ennek több következménye is van. Egyfelől a kínai gazdaság állapotára lehet következtetni belőle, ugyanis ha az olajéhség alacsony, akkor valószínűsíthetően a gazdasági aktivitás sem túl magas, ugyanis a felpörgéshez mindenképpen szükség van üzemanyagra, olajra. 

One Killed In Sinopec Shanghai Petrochemical Plant FireSHANGHAI, CHINA - JUNE 18: Aerial view of firefighters battling a fire at the ethylene glycol plant of the chemical department of Sinopec Shanghai Petrochemical Co., Ltd in Jinshan district on June 18, 2022 in Shanghai, China. A fire broke out at the petrochemical enterprise at 4:28 a.m. on Saturday, killing one person. (Photo by Yin Liqin/China News Service via Getty Images)DCIM\100MEDIA\DJI_0067.JPG
Az olajpiacra kedvezően hathat, hogy a kínai finomítóknak elegendő „takaréklángon” üzemelniük

A kínai gazdaság lanyha teljesítménye a globális gazdaságra nézve nem jelent jót. Ugyanakkor a hír mindenképpen nyugtatja az olajpiacot, és eloszlatja az ellátás bizonytalansága miatti aggodalmat. Ez akár további  árcsökkenést hozhat. Ugyanakkor az OPEC egyik vezetője a minap arról beszélt, hogy a világgazdasági növekedés stabil, amiből az olajkereslet emelkedésére is lehet következtetni. Persze a legnagyobb kérdés, hogy az olajkartell meddig hosszabbítja meg a kitermeléscsökkentést, illetve hogyan alakítja a felszínre hozott mennyiséget.

 

 

Kínai helyzet

Kínában tehát nem kezdődött meg a korábban várt gazdasági felpörgés, és az üzleti-, illetve a fogyasztói bizalom is alacsony szinten maradt. A finomítói árrések csökkennek, az üzemanyagkészletek gyarapodtak.  

Valamelyest megugrott a belföldi kereslet az októberi Arany Hét alatt, de újabb nagy kiugrásokra nem számítunk a télen

– foglalta össze a helyzetet az FGE elemzője. Mia Geng hozzátette, a benzin- és dízelfogyasztás jellemzően az év utolsó néhány hónapjában amúgy is csökken. Az importadatok csak részben támasztják alá szavait, ugyanis októberben 7 százalékos növekedést mértek, a szeptemberi 13 százalékos visszaesés után.

Az elmúlt hónapokban a finomítók árrése is elpárolgott, a magasabb olajárak és a csökkenő kereslet következtében. 

A JLC helyi iparági tanácsadó szerint az üzemek árrései, amelyek az ország feldolgozó kapacitásának mintegy negyedét teszik ki, október végén fordultak először negatívba. Az OilChem adatai szerint Santung tartomány létesítményeiben mindössze 57 százalékos kapacitáskihasználtsággal működnek – ami 2022 májusa óta a legalacsonyabb –, és így is ki tudják szolgálni a keresletet olyannyira, hogy a készletek ismét emelkednek többhavi csökkenés után. Összességében azt lehet valószínűsíteni, hogy az ázsiai óriás belefog készletei leépítésébe, és kevesebbet vásárol majd az elkövetkező időben a piacon – áll a Citigroup elemzésében.

javított_A kínai olajkészlet alakulása
 


Leszálló ágban a légi utazások

A vártnál kevesebb repülőgép-üzemanyagot használtak Kínában az Arany Hét alatt is, azaz az októberi utazási szezon sem alakult olyan erősen, mint várták. Persze erre is van logikus magyarázat, ugyanis az általánosan gyengébb gazdasági helyzetben a lakosság nem költött annyit utazásokra. A csökkenés kiemelkedő a Kínából érkező nemzetközi járatok között.

Due,To,Coronavirus,Covid-19,Airline,Fleet,Parked,At,The,Airport
Fotó: Shutterstock

 

Mit hoz a jövő?

Az is csökkenhet, az OlilChem adatai szerint 40 százalékkal eshet novemberre a kínai olajtermék-kivitel. Elsősorban a kivitelben nagy súlyú dízel exportja eshet vissza. Emellett tovább csökkenhet a finomítók aktivitása is, ugyanis a benzinkészletek is nőttek, és az exportkvóták is elfogytak, ami bőséges belső készleteket ereményez. Összességében azonban a kínai benzinkereslet az elkövetkező években inkább csökkenhet, ugyanis egyre terjed az elektromos autózás. 

Csúcson az orosz olajexport

Csaknem négyhavi csúcsra nőttek az orosz tengeri nyersolajszállítmányok. Napi 3,48 millió hordónyi nyersolajat szállítottak az orosz kikötőkből a november 5-ig tartó négy hét alatt. A heti visszaesés az oroszországi Fekete-tenger és a Balti-tenger nyugati kikötőiből érkező szállítmányok csökkenésének a következménye, amit részben ellensúlyoztak a csendes-óceáni exportterminálokat elhagyó mennyiség növelésével. A Kreml összesített olaj- és gázbevétele 2022 áprilisa óta a legmagasabbra nőtt októberben a magas olajárak és a finomítóknak nyújtott állami támogatások szüneteltetése miatt.