Az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra való áttéréshez a britek étkezési, ivási és utazási szokásain is változtatni kell. Szinte minden autónak elektromos meghajtásúnak kell lennie, és az otthonok legalább felét hőszivattyúval kell felszerelni 2040-ig, a húsfogyasztást pedig meredeken csökkenteni kellene hagyni az Egyesült Királyság független éghajlat-változási tanácsadói szerint.
Az Éghajlatváltozási Bizottság (CCC) azt javasolja, hogy az Egyesült Királyság a jogilag kötelező érvényű karbonsemlegesség elérése érdekében változtassa meg az otthonok fűtési módját, valamint a britek utazási és étkezési szokásait.
Az Egyesült Királyságban a lakossági fűtés az ország kibocsátásának közel 20 százalékáért felelős az energiabiztonságért és karbonsemlegességért felelős minisztérium szerint.
A szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére hatásos megoldás lehet a hőszivattyúk telepítése, azaz annak a hatékonyabb és környezetbarátabb fűtési rendszerre, amely a levegőből, a talajból vagy a vízből veszi az energiát, hogy azt hővé vagy hideg levegővé alakítsa át.
A brit lakosságnál 100 ezer lakosra 412 hőszivattyú jut, míg Európa egészét tekintve 3 068 darab az Air Source Heat Pumps London szerint. Ez a legalacsonyabb arány Európában.
A léghőszivattyú átlagos telepítési költsége körülbelül 13 ezer font (6,3 millió forint), ami lényegesen magasabb, mint a gázkazánok átlagos 2600 fontos (1,3 millió forint) költsége, a kormány kazánkorszerűsítési programjának adatai szerint.
A kormányzati kampányoknak köszönhetően a lakosság hőszivattyúkkal kapcsolatos hozzáállása kezd megváltozni.
Tavaly ugrásszerűen megnőtt a hőszivattyúk telepítése, közel 60 ezer darabot installáltak. Ez azonban még mindig nem éri el azt a 450 ezres számot, amelyre a CCC becslése szerint 2030-ig be kellene építeni.
Egyes szakértők szerint a tétlenség ára meghaladja a status quo kényelmét. „Azok az érvek, amelyek szerint az éghajlatváltozás elleni fellépés túl költséges, veszélyesek, rövidlátóak és aránytalanul károsítják a szegényebb embereket” – magyarázta Friederike Otto, a Centre for Environmental Policy szakértője az Euronewsnak.
Az elektromos járművek esetében azonban más a helyzet, mivel az akkumulátorok csökkenő költségei megfizethetőbbé tették azokat. Ráadásul a kormány töltőinfrastruktúra-fejlesztése is egyre több autóst ösztönöz a váltásra.
Az Egyesült Királyságban mintegy 382 ezer darab elektromos autót értékesítettek tavaly ami 21,4 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A CCC várakozásai szerint az elektromos és a benzines vagy dízelüzemű autók ára 2026-2028 között nagyjából azonos lesz.
Ahhoz azonban, hogy 2040-re az Egyesült Királyság útjain közlekedő autók 80 százaléka elektromos legyen, és így teljesüljenek a kibocsátási célok, az országnak fel kell gyorsítania az elektromos járművek elterjedését, ki kell bővítenie a töltőhálózatot, és biztosítani kell a megfizethető járművek folyamatos kínálatát – jegyezte meg a bizottság.
A klímasemlegesség elérése jelentős életmódbeli változtatásokat igényel, például kevesebb húst kellene fogyasztani. A várható kisebb húskereslet pedig a juh- és szarvasmarha-állomány 27 százalékos csökkenéséhez vezet 2040-re. A fogyasztási szokások megváltozásával az erdőterületek pedig növekedhetnek. A jelentés szerint a természetes szén-dioxid-megkötés támogatása érdekében az erdőterületek arányának 13-ról 16 százalékra kell növelni.
A CCC azt is javasolta a brit kormánynak, hogy tegye drágábbá a repülést, hogy az tükrözze a környezeti költségét. Ez ellentmond a kormány abbeli tervének, hogy bővíteni kívánja a Heathrow repülőteret.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.