BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megmondták a briteknek, hogyan éljenek - egyelőre irreálisnak tűnnek a célok

Irreálisnak tűnő célokat tűztek ki a brit társadalomnak. A kormány tanácsadó testülete szerint 2040-re a háztartások felét hőszivattyúkkal kellene fűteni, a társadalomnak drasztikusan csökkentenie kellene a húsfogyasztást és sokkal több elektromos járművet használnia. Azt is javasolták, hogy emeljék meg a repülőjegyek árát.

Az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra való áttéréshez a britek étkezési, ivási és utazási szokásain is változtatni kell. Szinte minden autónak elektromos meghajtásúnak kell lennie, és az otthonok legalább felét hőszivattyúval kell felszerelni 2040-ig, a húsfogyasztást pedig meredeken csökkenteni kellene hagyni az Egyesült Királyság független éghajlat-változási tanácsadói szerint.

Húsfogyasztást szinte el kellene hagynia brit társadalomnak
Húsfogyasztást szinte el kellene hagynia brit társadalomnak / Fotó: AFP

Az Éghajlatváltozási Bizottság (CCC) azt javasolja, hogy az Egyesült Királyság a jogilag kötelező érvényű karbonsemlegesség elérése érdekében változtassa meg az otthonok fűtési módját, valamint a britek utazási és étkezési szokásait.

A britek Európa mögött kullognak a hőszivattyúk telepítésében

Az Egyesült Királyságban a lakossági fűtés az ország kibocsátásának közel 20 százalékáért felelős az energiabiztonságért és karbonsemlegességért felelős minisztérium szerint.

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére hatásos megoldás lehet a hőszivattyúk telepítése, azaz annak a hatékonyabb és környezetbarátabb fűtési rendszerre, amely a levegőből, a talajból vagy a vízből veszi az energiát, hogy azt hővé vagy hideg levegővé alakítsa át.

A brit lakosságnál 100 ezer lakosra 412 hőszivattyú jut, míg Európa egészét tekintve 3 068 darab az Air Source Heat Pumps London szerint. Ez a legalacsonyabb arány Európában.

A léghőszivattyú átlagos telepítési költsége körülbelül 13 ezer font (6,3 millió forint), ami lényegesen magasabb, mint a gázkazánok átlagos 2600 fontos (1,3 millió forint) költsége, a kormány kazánkorszerűsítési programjának adatai szerint.

City,Of,London,Skyscrapers,And,Thames,River,,Uk
Londoni látkép / Fotó: Mistervlad / Shutterstock

A kormányzati kampányoknak köszönhetően a lakosság hőszivattyúkkal kapcsolatos hozzáállása kezd megváltozni. 

Tavaly ugrásszerűen megnőtt a hőszivattyúk telepítése, közel 60 ezer darabot installáltak. Ez azonban még mindig nem éri el azt a 450 ezres számot, amelyre a CCC becslése szerint 2030-ig be kellene építeni.

Egyes szakértők szerint a tétlenség ára meghaladja a status quo kényelmét. „Azok az érvek, amelyek szerint az éghajlatváltozás elleni fellépés túl költséges, veszélyesek, rövidlátóak és aránytalanul károsítják a szegényebb embereket” – magyarázta Friederike Otto, a Centre for Environmental Policy szakértője az Euronewsnak.

Sokkal több elektromos járművet kellene értékesíteni

Az elektromos járművek esetében azonban más a helyzet, mivel az akkumulátorok csökkenő költségei megfizethetőbbé tették azokat. Ráadásul a kormány töltőinfrastruktúra-fejlesztése is egyre több autóst ösztönöz a váltásra.

Az Egyesült Királyságban mintegy 382 ezer darab elektromos autót értékesítettek tavaly ami 21,4 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A CCC várakozásai szerint az elektromos és a benzines vagy dízelüzemű autók ára 2026-2028 között nagyjából azonos lesz.

London,Uk,-,June,23,,2017,bicycles,,Cars,And,Double-decker,Buses
Hiába vásároltak több elektromos autót a britek tavaly, még mindig nem elég a mértéke a karbonsemlegesség gyors eléréséhez / Fotó: LiTsai / Shutterstock

Ahhoz azonban, hogy 2040-re az Egyesült Királyság útjain közlekedő autók 80 százaléka elektromos legyen, és így teljesüljenek a kibocsátási célok, az országnak fel kell gyorsítania az elektromos járművek elterjedését, ki kell bővítenie a töltőhálózatot, és biztosítani kell a megfizethető járművek folyamatos kínálatát – jegyezte meg a bizottság.

Csökkenteni kell a hús- és tejtermékek fogyasztását

A klímasemlegesség elérése jelentős életmódbeli változtatásokat igényel, például kevesebb húst kellene fogyasztani. A várható kisebb húskereslet pedig a juh- és szarvasmarha-állomány 27 százalékos csökkenéséhez vezet 2040-re. A fogyasztási szokások megváltozásával az erdőterületek pedig növekedhetnek. A jelentés szerint a természetes szén-dioxid-megkötés támogatása érdekében az erdőterületek arányának 13-ról 16 százalékra kell növelni.

A CCC azt is javasolta a brit kormánynak, hogy tegye drágábbá a repülést, hogy az tükrözze a környezeti költségét. Ez ellentmond a kormány abbeli tervének, hogy bővíteni kívánja a Heathrow repülőteret.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.