
Vámháború: gyomorszájon vágta Szlovákiát Trump bejelentése
Donald Trump amerikai elnök legújabb autópiaci vámjai óriási kihívások elé állítják Szlovákiát, amelynek gazdasága nagymértékben függ az autóipartól. A szakértők szerint az intézkedések jelentős visszaesést eredményezhetnek az ország GDP-növekedésében, veszélyeztetve ezzel több ezer munkahelyet és az autógyártáshoz kötődő exportot – írta a Bloomberg.

A Slovenska Sporitelna elemzője, Matej Hornak szerint a héten bejelentett 25 százalékos vám akár 1,5 százalékponttal is lassíthatja a gazdasági növekedést a következő három évben.
Az Egyesült Államokba irányuló export csökkenése különösen nagy gondot okozhat egy olyan országban, ahol az autóipar a gazdaság egyik fő pillére.
Hornak szerint az új vámok több milliárd eurós exportkiesést és jelentős munkaerőpiaci feszültségeket okozhatnak, mindez akár több ezer munkahely elvesztéséhez is vezethet. Szlovákiában négy nagy autógyár – a Volkswagen AG, a Stellantis NV, a Kia Corp. és a Jaguar Land Rover Automotive – működik, amelyek évente közel egymillió járművet állítanak elő. Az iparág több mint 350 beszállítóval rendelkezik, és mintegy 244 ezer embernek biztosít munkát, a teljes gazdasági teljesítmény 9 százalékát adva.
Trump kormánya nem csupán a vámok bevezetését írta alá, hanem keményebb büntetéseket is kilátásba helyezett az Európai Unió és Kanada számára, ha azok összefognának az Egyesült Államok ellen.
Ez tovább mélyítheti a kereskedelmi háborút, amelyre az EU már megtorló intézkedéseket készít elő. Denisa Sakova szlovák gazdasági miniszter szerint a helyzet még nem teljesen reménytelen, de a tárgyalások nehézkesek, mivel az USA egyre agresszívabb kereskedelmi döntéseket hoz.
A vámok térdre kényszerítenék a szlovák gazdaságot
Eközben Robert Fico szlovák miniszterelnök kormánya már így is kemény költségvetési kihívásokkal küzd. Az ország államháztartási hiánya tavaly elérte a GDP csaknem 6 százalékát, és a cél az, hogy ezt 2027-re 3 százalékra csökkentsék.
A Fitch és a Moody’s hitelminősítők már leminősítették az országot a fiskális kockázatok miatt, és a kereskedelmi háború tovább ronthatja a helyzetet.
A következő hónapok kritikusak lesznek Szlovákia számára, hiszen az EU-nak és az érintett iparágaknak gyors megoldást kell találniuk a vámok negatív hatásainak enyhítésére, miközben az ország gazdasági stabilitása is veszélybe kerülhet.
Szlovák autóipar: különös dolgok történnek – behúzták a kéziféket, de még mindig világrekorderek
Az autók iránti európai kereslet visszaesése a szlovákiai gyárakat sem kímélte tavaly. A szlovák autóipar 87 ezer járművel kevesebbet gyártott, mint egy évvel korábban.





