Donald Trump amerikai elnök legújabb autópiaci vámjai óriási kihívások elé állítják Szlovákiát, amelynek gazdasága nagymértékben függ az autóipartól. A szakértők szerint az intézkedések jelentős visszaesést eredményezhetnek az ország GDP-növekedésében, veszélyeztetve ezzel több ezer munkahelyet és az autógyártáshoz kötődő exportot – írta a Bloomberg.
A Slovenska Sporitelna elemzője, Matej Hornak szerint a héten bejelentett 25 százalékos vám akár 1,5 százalékponttal is lassíthatja a gazdasági növekedést a következő három évben.
Az Egyesült Államokba irányuló export csökkenése különösen nagy gondot okozhat egy olyan országban, ahol az autóipar a gazdaság egyik fő pillére.
Hornak szerint az új vámok több milliárd eurós exportkiesést és jelentős munkaerőpiaci feszültségeket okozhatnak, mindez akár több ezer munkahely elvesztéséhez is vezethet. Szlovákiában négy nagy autógyár – a Volkswagen AG, a Stellantis NV, a Kia Corp. és a Jaguar Land Rover Automotive – működik, amelyek évente közel egymillió járművet állítanak elő. Az iparág több mint 350 beszállítóval rendelkezik, és mintegy 244 ezer embernek biztosít munkát, a teljes gazdasági teljesítmény 9 százalékát adva.
Trump kormánya nem csupán a vámok bevezetését írta alá, hanem keményebb büntetéseket is kilátásba helyezett az Európai Unió és Kanada számára, ha azok összefognának az Egyesült Államok ellen.
Ez tovább mélyítheti a kereskedelmi háborút, amelyre az EU már megtorló intézkedéseket készít elő. Denisa Sakova szlovák gazdasági miniszter szerint a helyzet még nem teljesen reménytelen, de a tárgyalások nehézkesek, mivel az USA egyre agresszívabb kereskedelmi döntéseket hoz.
Eközben Robert Fico szlovák miniszterelnök kormánya már így is kemény költségvetési kihívásokkal küzd. Az ország államháztartási hiánya tavaly elérte a GDP csaknem 6 százalékát, és a cél az, hogy ezt 2027-re 3 százalékra csökkentsék.
A Fitch és a Moody’s hitelminősítők már leminősítették az országot a fiskális kockázatok miatt, és a kereskedelmi háború tovább ronthatja a helyzetet.
A következő hónapok kritikusak lesznek Szlovákia számára, hiszen az EU-nak és az érintett iparágaknak gyors megoldást kell találniuk a vámok negatív hatásainak enyhítésére, miközben az ország gazdasági stabilitása is veszélybe kerülhet.
Szlovák autóipar: különös dolgok történnek – behúzták a kéziféket, de még mindig világrekorderek
Az autók iránti európai kereslet visszaesése a szlovákiai gyárakat sem kímélte tavaly. A szlovák autóipar 87 ezer járművel kevesebbet gyártott, mint egy évvel korábban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.