BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Gépjárműipari Egyesület elárulta, mennyire készült fel a magyar autóipar a zöldátállásra

Az autóipar komoly átalakulás előtt áll, amelyet az elektromobilitás térnyerése, az Európai Unió szigorú szabályozása és a munkaerőhiány is alakít. A MAGE főtitkára szerint Brüsszel túl gyors tempót diktál a zöldátállás terén.

Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) főtitkára szerint túl gyors az átállás és túl erős a politikai nyomás, amit az Európai Unió diktál. A közösség határozott lépéseket tett a közlekedés zöldítésére. A zöldszabályozás értelmében 2025-re a személyautók szén-dioxid-kibocsátását 15,5 százalékkal kell csökkenteni, 2035-től pedig nem kerülhetnek piacra új belső égésű motoros autók. 

zöld 
ADAC publishes 2024 congestion balance sheet
A zöldátállás kereteinek újraszabását kezdeményezi az ipari lobbi / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A cél az, hogy 2050-re az autóipar teljes mértékben kibocsátásmentes legyen. Az autógyártók többsége azonban ezt az átállást túlságosan gyorsnak tartotta, és igyekezett elérni a határidők kitolását, de a politika végül erősebbnek bizonyult. 

Sokba kerül és túl gyors a zöldátállás ütemezése

Kilián Csaba szerint az iparág szereplői komoly kihívásokkal szembesülnek, hiszen a szigorú emissziós elvárásoknak való megfelelés irgalmatlanul hatalmas fejlesztési költségeket feltételez, épp abban az időszakban, amikor az autópiac kereslete visszaesőben van,

Brüsszel a dömpingáras kínai autók inváziójától magas büntetővámokkal igyekszik megvédeni a kontinens autóiparát. 

Amennyiben a 2025-ös kibocsátási célokat nem sikerül teljesíteni, az európai gyártók akár 16 milliárd eurós büntetést is fizethetnek.

Kilián Csaba helyzetértékelése szerint az elektromos átállás végrehajtásához technológiailag minden adott ugyan, de a piaci feltételek nem egyelőre nem tekinthetőek megfelelőnek. Az elektromos autók ára még mindig magas, a töltőinfrastruktúra fejlesztése elmaradt, és a vevők nagy része legalább 500–600 kilométeres hatótávolságot várna el egy töltéssel. 

20241125_etolto_004_VZ
Kapós a kormány az elektromos autókra való támogatása
Elmaradott a magyarországi  töltési infrastruktúra /  Fotó: Vémi Zoltán 

A magas árak és a kényelmetlenségek miatt sokan elhalasztják az autócserét. Több országban, például Németországban és Franciaországban a költségvetési szigorítások miatt megszüntették az elektromos autókra adott állami támogatásokat, ami azonnal 20 százalékos visszaesést okozott az értékesítésben.

Eközben Kína dominanciája egyre erősebb az elektromobilitás terén. 2023-ban a kínai autógyártók több mint 24 millió járművet gyártottak, míg Európa csak 12 milliót. A kínai modellek olcsóbbak és technológiailag fejlettek, így komoly versenyt jelentenek az európai piacon. 

Az EU védővámokat vezetett be a kínai autókra, amely 35,3 százalékos felárat is jelenthet az importált járművekre. Kilián szerint azonban ez nem fogja megállítani a kínai autógyártók térnyerését, 

hiszen a vásárlók számára a kedvezőbb ár még mindig erős vonzerőt jelent.

Vendégmunkások nélkül nem megy?

A magyar autóipar számára az egyik legnagyobb megoldandó feladat a munkaerőhiány. A BMW és az akkumulátorgyártók Debrecenben 20-30 ezer új munkavállalót keresnek, miközben a BYD megjelenése Szegeden újabb versenyt teremt a szakemberekért.

Kilián szerint a munkaerő megtartása kulcsfontosságú lesz az iparág szereplői számára, és sok vállalat a külföldi munkavállalók bevonására vagy az automatizáció fokozására kényszerül. 

  • Az oktatás 
  • és a szakképzés 

fejlesztése elengedhetetlen lenne, hogy Magyarország hosszú távon is versenyképes maradjon az autóiparban.

Aki mélyebben el szeretne merülni ebben a témában, az nézze meg az Integrátor FM aktuális adását.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.