Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE) főtitkára szerint túl gyors az átállás és túl erős a politikai nyomás, amit az Európai Unió diktál. A közösség határozott lépéseket tett a közlekedés zöldítésére. A zöldszabályozás értelmében 2025-re a személyautók szén-dioxid-kibocsátását 15,5 százalékkal kell csökkenteni, 2035-től pedig nem kerülhetnek piacra új belső égésű motoros autók.
A cél az, hogy 2050-re az autóipar teljes mértékben kibocsátásmentes legyen. Az autógyártók többsége azonban ezt az átállást túlságosan gyorsnak tartotta, és igyekezett elérni a határidők kitolását, de a politika végül erősebbnek bizonyult.
Kilián Csaba szerint az iparág szereplői komoly kihívásokkal szembesülnek, hiszen a szigorú emissziós elvárásoknak való megfelelés irgalmatlanul hatalmas fejlesztési költségeket feltételez, épp abban az időszakban, amikor az autópiac kereslete visszaesőben van,
Brüsszel a dömpingáras kínai autók inváziójától magas büntetővámokkal igyekszik megvédeni a kontinens autóiparát.
Amennyiben a 2025-ös kibocsátási célokat nem sikerül teljesíteni, az európai gyártók akár 16 milliárd eurós büntetést is fizethetnek.
Kilián Csaba helyzetértékelése szerint az elektromos átállás végrehajtásához technológiailag minden adott ugyan, de a piaci feltételek nem egyelőre nem tekinthetőek megfelelőnek. Az elektromos autók ára még mindig magas, a töltőinfrastruktúra fejlesztése elmaradt, és a vevők nagy része legalább 500–600 kilométeres hatótávolságot várna el egy töltéssel.
A magas árak és a kényelmetlenségek miatt sokan elhalasztják az autócserét. Több országban, például Németországban és Franciaországban a költségvetési szigorítások miatt megszüntették az elektromos autókra adott állami támogatásokat, ami azonnal 20 százalékos visszaesést okozott az értékesítésben.
Eközben Kína dominanciája egyre erősebb az elektromobilitás terén. 2023-ban a kínai autógyártók több mint 24 millió járművet gyártottak, míg Európa csak 12 milliót. A kínai modellek olcsóbbak és technológiailag fejlettek, így komoly versenyt jelentenek az európai piacon.
Az EU védővámokat vezetett be a kínai autókra, amely 35,3 százalékos felárat is jelenthet az importált járművekre. Kilián szerint azonban ez nem fogja megállítani a kínai autógyártók térnyerését,
hiszen a vásárlók számára a kedvezőbb ár még mindig erős vonzerőt jelent.
A magyar autóipar számára az egyik legnagyobb megoldandó feladat a munkaerőhiány. A BMW és az akkumulátorgyártók Debrecenben 20-30 ezer új munkavállalót keresnek, miközben a BYD megjelenése Szegeden újabb versenyt teremt a szakemberekért.
Kilián szerint a munkaerő megtartása kulcsfontosságú lesz az iparág szereplői számára, és sok vállalat a külföldi munkavállalók bevonására vagy az automatizáció fokozására kényszerül.
fejlesztése elengedhetetlen lenne, hogy Magyarország hosszú távon is versenyképes maradjon az autóiparban.
Aki mélyebben el szeretne merülni ebben a témában, az nézze meg az Integrátor FM aktuális adását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.