Az Európai Bizottság új javaslata szerint 2031. június 30-ig mentesülhetnek az úthasználati díjak és a használatarányos útdíjak alól a zérókibocsátású nehézgépjárművek – vagyis az elektromos és hidrogénmeghajtású teherautók és buszok. A cél a fenntartható közúti közlekedés fellendítése, valamint a tiszta járművek iránti kereslet erősítése egy a szektor versenyképességét támogató keretrendszeren belül.
Bár a zérókibocsátású teherjárművek üzemeltetése hosszú távon kedvezőbb, magas beszerzési áruk még mindig elriasztja a potenciális vevőket. A bizottság szerint ez az egyik fő akadálya annak, hogy szélesebb körben elterjedjenek ezek a járművek.
Az útdíjmentesség anyagi ösztönzőként segíthet a beruházások felpörgetésében.
A javasolt időszakot szinkronizálták az EU szigorodó szén-dioxid-kibocsátási normáival: az uniós cél, hogy 2030-ra 43 százalékkal csökkenjen az új nehézgépjárművek kibocsátása.
A mentesség meghosszabbítását még az Európai Parlamentnek és Tanácsnak is jóvá kell hagynia a szokásos jogalkotási eljárás során. A kezdeményezés a 2025 márciusában elfogadott Ipari Cselekvési Terv egyik konkrét pontja, melynek célja a zérókibocsátású járművek iránti kereslet ösztönzése, különösen a nehézgépjárművek piacán.
Az intézkedés egy már 2022-ben módosított irányelv (1999/62/EK) alapján valósulhat meg, amely lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy 2025 végéig akár teljesen mentesítsék a zérókibocsátású járműveket a díjfizetés alól. A jelenlegi szabályok szerint ezt követően csak részleges – 50–75 százalékos – kedvezmény lenne adható. A bizottság most ezt a teljes mentességet hosszabbítaná meg hat évvel.
A közlekedési ágazat dekarbonizációja kulcsfontosságú: a nehézgépjárművek a járműállomány mindössze 2,4 százalékát teszik ki, mégis a közúti szén-dioxid-kibocsátás 27,5 százalékáért felelősek, és az EU összes kibocsátásának is közel 7 százalékát adják.
Kivégzi a dízeles kamionokat az EU – súlyosan megemelnék a költségeit, hogy több elektromos fogyjon
Milliárdos bírságok várhatnak a gyártókra az elektromos hajtású teherautók lassú terjedése miatt. Az érintettek szerint azonban megfelelő töltő-infrastruktúra nélkül nem lehetséges elektromos fuvarozás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.