BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Zöld utat kap a tiszta közlekedés: meghosszabbítaná az útdíjmentességet az Európai Bizottság

A cél, hogy versenyképesebbé váljon a tiszta közúti fuvarozás, és ösztönözzék a vállalatokat az elektromos járművek beszerzésére. Az Európai Bizottság 2031 közepéig mentességet adna az úthasználati díjak alól a zérókibocsátású teherautóknak és buszoknak.

Az Európai Bizottság új javaslata szerint 2031. június 30-ig mentesülhetnek az úthasználati díjak és a használatarányos útdíjak alól a zérókibocsátású nehézgépjárművek – vagyis az elektromos és hidrogénmeghajtású teherautók és buszok. A cél a fenntartható közúti közlekedés fellendítése, valamint a tiszta járművek iránti kereslet erősítése egy a szektor versenyképességét támogató keretrendszeren belül.

fuvarozás, elektromos teherautó, e-autó Európai Bizottság
Az Európai Bizottság 2031 közepéig mentességet adna az úthasználati díjak alól a zérókibocsátású teherautóknak és buszoknak / Fotó: Mike Mareen / Shutterstock

Bár a zérókibocsátású teherjárművek üzemeltetése hosszú távon kedvezőbb, magas beszerzési áruk még mindig elriasztja a potenciális vevőket. A bizottság szerint ez az egyik fő akadálya annak, hogy szélesebb körben elterjedjenek ezek a járművek. 

Az útdíjmentesség anyagi ösztönzőként segíthet a beruházások felpörgetésében.

A javasolt időszakot szinkronizálták az EU szigorodó szén-dioxid-kibocsátási normáival: az uniós cél, hogy 2030-ra 43 százalékkal csökkenjen az új nehézgépjárművek kibocsátása.

A mentesség meghosszabbítását még az Európai Parlamentnek és Tanácsnak is jóvá kell hagynia a szokásos jogalkotási eljárás során. A kezdeményezés a 2025 márciusában elfogadott Ipari Cselekvési Terv egyik konkrét pontja, melynek célja a zérókibocsátású járművek iránti kereslet ösztönzése, különösen a nehézgépjárművek piacán.

Nem tartana sokáig az Európai Bizottság kedvezménye

Az intézkedés egy már 2022-ben módosított irányelv (1999/62/EK) alapján valósulhat meg, amely lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy 2025 végéig akár teljesen mentesítsék a zérókibocsátású járműveket a díjfizetés alól. A jelenlegi szabályok szerint ezt követően csak részleges – 50–75 százalékos – kedvezmény lenne adható. A bizottság most ezt a teljes mentességet hosszabbítaná meg hat évvel.

A közlekedési ágazat dekarbonizációja kulcsfontosságú: a nehézgépjárművek a járműállomány mindössze 2,4 százalékát teszik ki, mégis a közúti szén-dioxid-kibocsátás 27,5 százalékáért felelősek, és az EU összes kibocsátásának is közel 7 százalékát adják.

Kivégzi a dízeles kamionokat az EU – súlyosan megemelnék a költségeit, hogy több elektromos fogyjon

Milliárdos bírságok várhatnak a gyártókra az elektromos hajtású teherautók lassú terjedése miatt. Az érintettek szerint azonban megfelelő töltő-infrastruktúra nélkül nem lehetséges elektromos fuvarozás.

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.