A Kínai Személyautó-szövetség (CPCA) csütörtökön közzétett adatai szerint az amerikai Tesla Kínában gyártott járműveinek eladásai 31 százalékkal estek vissza júliusban az előző hónaphoz képest, mivel a vállalat elkezdte felkészíteni a sanghaji üzemét az új Model 3 összeszerelésére – írta a Reuters.

Tesla Model 3 cars are seen at a Tesla showroom at a shopping mall in Beijing on April 29, 2022. (Photo by Jade Gao / AFP)
A Tesla sanghaji gyára idén nyáron áll át a Model 3 gyártására.
Fotó: Jade Gao / AFP

Ez a visszaesés volt az első havi csökkenés a Tesla Kínában gyártott autóinak értékesítésében december óta.

A Tesla júliusban 64 285 darab Kínában gyártott elektromos járművet (EV) adott el, 128 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, amikor egy tervezett korszerűsítés miatt átmenetileg leállította a sanghaji üzemét . vállalatánál szinte már hagyomány, hogy a gyártósorok nagy mértékű fejlesztéseit és az átépítéseket a nyári hónapokban végzik el.

 

A Tesla helyi riválisa, a BYD júliusban 61 százalékkal többet, 261 105 személygépkocsit adott el az előző évhez képest, amelyből mintegy 20 ezer darabot exportáltak. A megugrást elsősorban a Dynasty és az Ocean sorozat autói támogatták. A BYD eladásai a Teslát 29 százalékkal előzték meg az első fél évben, miközben az alacsonyabb árú Dolphin az amerikai vállalat Model 3 autóját is a porban hagyta.

Az olyan kínai EV-startupok, mint a Nio és az Xpeng is jelentős júliusi erősödést tapasztaltak. Kína szeretné fellendíteni az autók és más nagy értékű termékek forgalmát – mivel a koronavírus-járvány utáni gazdasági fellendülés az elmúlt hónapokban gyorsan veszített a lendületéből –, ennek érdekében pedig tetemes adókedvezményeket vezettek be a helyi EV-k vásárlására.

A helyi iparági adatok szerint azonban a Tesla – egyetlen külföldi márkaként – növelni tudta az országban a piaci részesedését az első fél évben. Kínai kiszállításai a második negyedévben rekordot is döntöttek, több mint 150 ezer autóval.

A Tesla idén az eladások növekedésére tette a hangsúlyt a nyereséggel szemben, hogy megerősítse a népszerűségét a világ legnagyobb autópiacán, ahol egyre erősebb a verseny: idén az első fél évben a kínai márkák most először a belföldi értékesítések több mint felét tették ki.

Indiában gyártaná új, olcsóbb modelljét a Tesla

A 24 ezer dolláros elektromos autó mintegy negyedével lenne olcsóbb a Kínában gyártott 32 ezer dollár körüli áron kapható Model 3 típusnál.

Musk az év elején árháborút robbantott ki a több mint 40 kínai márkával szemben, azonban ez a külföldi gyártókat terhelte meg a legjobban. A piac korábbi urai, a General Motors és a Volkswagen, emiatt kénytelenek voltak átalakítani az ázsiai stratégiájukat, míg több japán vállalat inkább a befektetései csökkentése mellett döntött.