A Telefónica 2026-ig mintegy 5100 munkahelyet kíván megszüntetni Spanyolországban, hogy csökkentse a költségeket, és a vállalat méretét a jelenlegi piachoz igazítsa. Spanyolország legnagyobb távközlési vállalata mintegy 21 ezer embert foglalkoztat hazájában, míg globális létszáma meghaladja a 103 ezret.

People visit the stand of Spanish multinational telecommunications company Telefonica in the MWC (Mobile World Congress) in Barcelona on March 2, 2022. One of the technology industry's biggest annual get-togethers is held in the Spanish city of Barcelona, under the shadow of Russia's invasion of Ukraine. The Mobile World Congress, where smartphone and telecoms companies show off their latest products and reveal their strategic visions, is expected to welcome more than 40,000 guests over its four-day run. (Photo by Josep LAGO / AFP)
Fotó: Josep Lago / AFP

A cég termelékenységi, szervezési és technikai okokra alapozta a döntést. A Telefónica a Reuters kérdésére megerősítette a leépítését tényét, de nem árulta el, hogy pontosan hány munkahelyet szándékozik megszüntetni. A vállalat és a helyi szakszervezetek megkezdték a tárgyalásokat az elbocsátásokról.

A Telefónica korábban azzal került a hírekbe, hogy a Saudi Telecom (STV) megszerezte a cég 9,9 százalékát: az STC 2,1 milliárd eurót fizetett a spanyol távközlési óriás 4,99 százaléknyi szavazati joggal bíró pakettjéért, és másik 5 százalékkal felérő, szavazati joggal nem bíró pénzügyi eszközt is a vállalat rendelkezésére bocsátott az ügylet részeként. 

Ezzel a szaúdiak lettek a legnagyobb részvényesek.

A kirúgások éve

Ehhez kapcsolódik, hogy 2023 a kirúgások évének is nevezhető több iparágban: idén júliusig világszerte 212 294 alkalmazottnak mondtak fel a technológiai iparágban, ami több a tavaly az egész évben állását elvesztő 164 709 főnél. A növekvő költségek és a kevés üzletkötés, vagyis a felvásárlások és a fúziók (M&A) visszaesése nyomást gyakorolt a nagy tanácsadó cégekre, így ez a szektor sem kerülhette el a leépítéseket.

A mesterséges intelligencia (MI) is szedi az áldozatait. Például májusban az egyik legnagyobb amerikai munkaerő-közvetítő cég, a Challenger, Gray & Christmas jelentette be, hogy 3900 embert küld haza az MI miatt. Az egyedüli kivétel ebben a trendben az Apple, miután a cupertinói cég az elmúlt években nem növelte számottevően a létszámát, így nem jelentett be tömeges elbocsátásokat sem.

Az autóipar szintúgy érintett: a Ford 2030-ig átáll az elektromos járművek kizárólagos forgalmazására Európában. Ezért a kölni gyárát – ahol a Ford Fiestát készítik – átépítik egy kétmilliárd dolláros beruházás során, amelynek keretében legalább ezer munkahelyet megszüntethetnek. A vállalat egy másik, Saar-vidéki üzemét is bezárja 2025 végéig, ahol 6500 embert foglalkoztatnak. A Michelin pedig bejelentette, hogy 2025 végéig bezárja három németországi gyárát, és áthelyezi ügyfélszolgálati központját Lengyelországba. 

Meghanékra szórta a pénzt a Spotify, kiváló embereit pedig az utcára teszi

Minden hatodik alkalmazottját, azaz a munkavállalók 17 százalékát, kereken 1500 embert tesz lapátra költségei csökkentése érdekében még idén a Spotify. A celebekre ellenben hatalmas összegeket költött a svéd vállalat: Harry hercegre és feleségére, Meghanre 25 millió dollárt dobtak ki, miközben a rebellis hercegi pár két és fél év alatt mindössze 12 epizódot szállított le a zenei streamingcégnek júniusig, amikor lejárt a szerződés.