Lenkei Péter, a Levegő Munkacsoport környezeti tanácsadó irodájának vezetője
Az egész városban
„Mi az egész város területén bevezetnénk az útdíjat az ide kívülről érkező gépjárművek számára. Ezáltal jelentősen javulna Budapest levegőjének tisztasága, és sokkal kulturáltabban lehetne közlekedni. Egy tisztább, élhetőbb város a befektetők számára is vonzóbb lenne, ami nagymértékben növelné Budapest versenyképességét. Az útdíjfizetést sávos rendszerben képzelnénk el; minél beljebb jönne valaki, annál többet kellene fizetnie. Elektronikus úton, műholdas követő rendszer segítségével lehetne nyomon követni a mozgást, a megtett kilométerek alapján megállapítható lenne a díj nagysága, így pontosan és igazságosan kiszámítható az összeg. A rendszer tényleges, fizikai üzembe állítása mindössze két évet igényel, tehát csupán politikai akarat kérdése, a közeljövőben megvalósul-e.”
Berényi János, a Közlekedéstudományi Intézet Kht. tagozatvezetője
Feltételekkel
„Csak akkor lehet bevezetni, ha ehhez megvannak a feltételek, Budapesten azonban még nem ez a helyzet. Tovább kellene fejleszteni a tömegközlekedést és az úthálózatot. Olyan a város útszerkezete, hogy csak a belső területeken keresztül lehet eljutni az egyik külső pontjából a másikba. Erre a célra szolgálna a Hungária körút, de ott nagyobb a zsúfoltság, mint a Nagykörúton. Az M0-s teljes megépítését tehát mindenképp meg kell várni, azt követően lehet reális esélye. De abban az esetben is nehéz lesz a díjfizetés megállapítása, hiszen kizárólag elektronikus úton képzelhető el, ennek az üzembe állítása pedig bonyolult feladat. London, Oslo és Stockholm példája a szemünk előtt van ugyan, de a különbségek miatt nem lehet egyszerűen adaptálni az ottani megoldásokat.”
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője
Nincs szándék
„Be lehetne és be kellene vezetni, ám a tömegközlekedés mai kapacitása nem teszi lehetővé, hogy az autósokat átcsábítsuk a közösségi közlekedésre. Így ha a jelenlegi feltételek mellett kellene fizetni, az csupán újabb adónemet jelentene. De nincs is sok remény arra, hogy a helyzet a közeljövőben megváltozik, nincs meg erre a politikai szándék, csupán beszélnek erről a város vezetői. Ezt jól bizonyítja, hogy a következő hét év uniós forrásaiból nem finanszíroznak olyan projekteket, amelyek érdemben javítanák a tömegközlekedés helyzetét a belvárosban, csaknem az összes pénz a rossz 4-es metróra megy el. Holott vissza kellene állítani a belvárosi villamosokat, lecserélni az elavult buszokat, és szükség lenne korszerű elővárosi vonatok üzembe állítására.”
Dancs Gábor, a Fővárosi Közgyűlés tagja, közösségi közlekedési tanácsnok
Most nem reális
„Nem elképzelhetetlen a bevezetése, de jelenleg nem reális. Ennek a legalapvetőbb oka, hogy a belvárost sok közlekedő nemcsak célállomásnak tekinti, hanem kénytelen akkor is arra menni, ha Budáról akar Pestre utazni, vagy fordítva, illetve az egyik külvárosi kerületből a másikba. A Hungária körút önmagában alkalmatlan a tranzitforgalom lebonyolítására. Másfelől borzasztó drága lenne a rendszer, akármilyen technikai megoldásokat alkalmaznánk. Mintegy 50 milliárd forintba kerülne a bevezetése, és legfeljebb csak nullszaldósan működhet. Be kell látni, a belváros tehermentesítése alapvetően népjóléti intézkedés, nem véletlen, hogy csak a leggazdagabb országok városai engedhetik meg maguknak. A parkolóhelyek számának a csökkentését kellene előbb megfontolni.”
Szálka Miklós, a Pro Urbe Kft. közlekedési szakértője
A Kiskörúton belül
„Még sok feltétel hiányzik ahhoz, hogy a dugódíjat bevezessük Budapesten – Londonban például csak az előzetes forgalmi vizsgálatra hatmilliárd forintnyi összeget költöttek –, ám előbb-utóbb elkerülhetetlennek látom ezt az intézkedést. Úgy vélem, hogy a Kiskörút és a Duna közötti övezetet kellene először fizetőssé tenni. Ehhez persze az kell, hogy – ez egyébként szerepel a Budapest Szíve programban – a Kossuth Lajos utca forgalmát levigyék a föld alá, hogy kapcsolatot lehessen teremteni a nagy kapacitású Erzsébet híd és az Astoria, Rákóczi út között. A díjfizetés elektronikus rendszámleolvasással történne; nemfizetés esetén azonnal, korrupciómentesen lehetne küldeni a büntetést a behajtóknak. A bentlakók, mozgássérültek kedvezményekben részesülnének.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.