Hogyan alakítja át a mesterséges intelligencia a faktoringpiacot?


A magyar faktoringpiac jelentős növekedésnek indult az utóbbi években: a faktorált forgalom 2022 első három negyedévében már elérte a 3402,9 milliárd forintot, ami 31,4 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest. A bruttó faktorált állomány a harmadik negyedév végén pedig 437,8 milliárd forint volt, 43,2 százalékkal növekedett az előző év azonos időszaka óta. Ez a bővülő trend a jövőben a technológiai fejlődésnek köszönhetően is erősödhet: a digitális faktoring, mint innovatív pénzügyi megoldás, lehetővé teszi a vállalkozásoknak, hogy még gyorsabban hozzáférjenek a kintlévőségeikhez.

Automatizált döntéshozatal
Az automatizált döntéshozatal a digitális faktoring egyik fontos területe, ahol a mesterséges intelligencia (MI) és gépi tanulás (Machine Learning, röviden ML) jelentős előrelépés. Ezek lehetővé teszik a faktoringcégek számára, hogy gyorsan reagáljanak a piaci változásokra és az ügyfelek igényeire. Az MI-alapú rendszerek képesek az adatok elemzésére és a döntéshozatali modellek fejlesztésére, így az ügyfelekkel kapcsolatos kockázatokat gyorsabban és pontosabban lehet felmérni.
Bár az MI-alapú döntéshozatalnak számos előnye van, több kihívást is kezelni kell az alkalmazásuk során. Az MI-modellek tanulási folyamata hibákat eredményezhet, és a helyes adatkészlet hiánya korlátozhatja a modellek hatékonyságát. Költséges lehet továbbá az MI-alapú rendszerek fejlesztése, és a hibás döntések nagymértékű veszteségeket okozhatnak, ha nem azonosítják időben a helytelen feltételezéseket vagy algoritmusokat. Ezért a faktoringvállalatoknak mérlegelniük kell, hogy megvásárolnak-e egy adott MI technológiát, vagy maguk fejlesztik ki.
A mesterséges intelligencia és gépi tanuláson alapuló adatelemzés segít a vállalatoknak a nagy adatmennyiségek feldolgozásában és a releváns információk kinyerésében.
Ezzel segítik a cégeket abban, hogy jobban megértsék ügyfeleiket és azok piacát. Ez kulcsfontosságú a testre szabott pénzügyi megoldások kifejlesztésében és a kockázatok csökkentésében. Az MI-alapú rendszerek az adatokból tanulva képesek felismerni bizonyos viselkedési mintákat és előrejelzéseket készíteni, ezáltal segítve a vállalatokat abban, hogy proaktívan reagáljanak a piaci változásokra és lehetőségekre.

A piacon emellett egyre nagyobb hangsúlyt kap a felhasználói élmény és a különböző szolgáltatások integrációja is. A vállalatoknak figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy egyszerű, intuitív felhasználói felületeket és testre szabott megoldásokat kínáljanak ügyfeleik számára, illetve hogy integrálni tudják a különböző technológiai platformokat és szolgáltatásokat.
A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintech világ mozzanatairól, azok bankszektorra, biztosítókra, IT-szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól. A tanulmányok részletesen bemutatják a külföldi piacok legsikeresebb üzleti megoldásait, valamint kitérnek ezek hazai megvalósíthatóságára.











