Míg a törvény a gazdaságátadás alapvető feltételeit határozza meg, addig a most megjelent rendelet a részletszabályokat írja elő. Magyarán, hogy mit és hogyan kell feltüntetni a szerződésben, milyen mellékletek szükségesek és hogy mit vizsgál majd a kormányhivatal annak jóváhagyásakor. Az Agrokép-en már számos cikkben foglalkoztunk a gazdaságátadás legfontosabb tudnivalóiról, most induló szakmai sorozatunkban kifejezetten a végrehajtási rendeletre leglényegesebb pontjaira fókuszálunk.
Összefoglalónkat a földekkel érdemes kezdeni, hiszen egy gazdaság legnagyobb értékét és termelési potenciálját általában a termőterületek határozzák meg. A gazdaságátadási szerződésben ezeket hasonló módon kell feltüntetni, mint egy adásvételi szerződésben: település, helyrajzi szám művelési ág, térmérték, aranykorona érték. Emellett szükséges feltüntetni a szerződéskötéskori forgalmi értékét (még akkor is, ha ingyenes a szerződés) illetve az esetleges földhasználati vagy többlethasználati jogviszonyt.
Ahogy arról már többször beszámoltunk, arra is van lehetőség, hogy a földeknek csak a használatát engedjék át a szerződéssel, a tulajdonjog továbbra is az Átadóé maradjon. Ilyen esetben fel kell tüntetni a használat átengedésének jogcímét, időtartamát és az ellenszolgáltatás mértékét is (feltéve, ha nem ingyenesen kerül átadásra).
[480/2024. Korm. rend. 2. § (1) bek. a)-f) pont]
Tekintve, hogy egy komplett gazdaság átadásáról van szó, rendkívül fontos, hogy teljeskörűen rendelkezésünkre álljon, hogy pontosan mit is lehet átadni. A szabály roppant egyszerű: ami szerepel a szerződésben, az átszáll, ami nem az pedig marad az Átadónál. A termőföldek tekintetében emiatt konkrétan nevesítve is került a jogszabályban, hogy a tulajdoni illetve a használati összesítőt kérelemre a kormányhivatal kiadja az Átadó részére.
[480/2024. Korm. rend. 2. § (4) bek.]
A tenyészállatokat egyedenként, azonosító számuk feltüntetésével, egyéb állat esetében fajonként az összlétszám megadásával.
Azonosítható módon megadva a gépjárműveket, a mezőgazdasági erőgépeket, a munkagépeket és a gazdaság működtetését szolgáló egyéb ingó dolgokat.
A jogviszony keletkezésének dátumát, tárgyának megnevezését illetva ha rendelkezésre áll, a szerződés egyéb azonosító adatát, továbbá a szerződéskötéskori forgalmi értékét (ha az rendelkezésre áll).
A hitelező vagy egyéb jogosult megnevezését, a szerződés keltezését, a jogviszony tárgyát, a kötelezettségvállalás szerződéskötéskori összegét, a fennálló kötelezettségeket, valamint ha rendelkezésre áll, a szerződés számának, futamidejének vagy lejárati dátumának feltüntetését.
A kibocsátó hatóság megnevezését, az engedélyt megadó határozat számát, a bejelentés nyilvántartásba vételi sorszáma megadásával.
A gazdaságátadó számára megítélt vagy folyamatban lévő támogatások esetében a megítélt támogatási összegeket, a megvalósítás kezdetének és tervezett befejezésének napját valamint az elszámolási időszakot.
[480/2024. Korm. rend. 2. §]
A gazdaságátadási szerződéssel az abban felsorolt valamennyi jog és kötelezettség jogutódlással átszáll az Átvevőre (pl. a haszonbérlet átszállása esetén nincs szükség a Bérbeadó hozzájárulására). Egy kivétel van ezek alól, amikor szükség van a harmadik fél hozzájárulására, ezek a hitel-és kölcsönszerződések. A hitelek tekintetében ugyanis nem csak a Gazdaságátadási törvényt kell alkalmazni, hanem számos más pénzügyi jogszabály is meghatározza ezek kereteit (Hpt, Tőkepiaci tv., MNB ajánlások stb).
A gyakorlatban ez azt jelenti majd, hogy a gazdaságátadási szerződésről – annak hatósági benyújtása előtt – tájékoztatni kell a bankot, aki megvizsgálja, hogy az Átvevő hitelképes-e valamint hogy milyen feltételekkel szállhat át a hitel az Átvevőre. Erről egy nyilatkozatot állít ki a bank, melyet mellékelni kell majd a szerződés kormányhivatali benyújtásakor. Fontos viszont, hogy ez a banki nyilatkozat az elidegenítési és terhelési tilalom tekintetében hozzájáruló nyilatkozatnak minősül a vagyonelem átruházásához.
[480/2024. Korm. rend. 4. § (2) bek.(1) bek. h) pont]
[480/2024. Korm. rend. 4. § (4) bek.]
Jelentős segítség a gazdák számára az államilag támogatott, kedvezményes kamatozású hitelkonstrukciók (pl. az Agrár Széchenyi Kártya). Ennek átadása eddig okozhatott problémákat, pont ezért kimondásra került a rendeletben, hogy az államilag támogatott hitel esetében az Átvevő tekintetében nem kell vizsgálni támogathatóság jogosultsági és tartalmi feltételeinek fennállását.
[480/2024. Korm. rend. 7. §]
A jogszabály teljes szövege itt olvasható: https://njt.hu/jogszabaly/2024-480-20-22
A következő részekben bemutatjuk azt, hogy
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.