BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megint megéri javítani az energiahatékonyságot

Új lendületet kaphat az észszerű energiagazdálkodás és a hosszú távú energiamegtakarítás Magyarországon. Módosul ugyanis – szigorúbb, ezáltal pedig ösztönzőbb lesz – az energiahatékonyságról szóló törvény az Országgyűlés egyik mai határozata alapján. A módosító javaslatot 134 igen és 20 nem szavazat, 21 tartózkodás mellett fogadták el.

Úgy módosul az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer (EKR), hogy megváltozik a koncepciója is a módosítást ismertető kormányzati álláspont szerint – derül ki az MTI tudósításából. A ma elfogadott törvénymódosítás hatékonyabban kívánja segíteni a tartós energiamegtakarítást eredményező energiahatékonysági beruházásokat, és célzottan támogatná a magyar családokat otthonuk felújításában.

energiahatékonyság
Újabb energiahatékonysági beruházásokra ösztönöz az EKR-törvény módosítása / Fotó: Northfoto

Erős hátszelet kap az energiahatékonyság javítása

Az előterjesztő Gondola Csaba, az Energiaügyi Minisztérium körforgásos gazdaságért és klímapolitikáért felelős államtitkára kiemelte: a kormánynak alapvető törekvése

  • az energiaellátás biztosítása,
  • a megújuló energiaforrások hasznosításának növelése,
  • valamint a nemzeti energia-infrastruktúra fejlesztése,
  • azaz az energiaszuverenitásunk erősítése észszerűen és gazdaságilag fenntarthatóan.

Célként említette, hogy a lakosság továbbra is legalacsonyabb áram- és gázárat fizesse az Európai Unióban. Az energiahatékonyság növelése érdekében a legmodernebb technológiák alkalmazását és az ipari energiafelhasználás racionalizálását sürgetik. A módosító javaslatot 134 igen és 20 nem szavazat, 21 tartózkodás mellett fogadták el.

További részletet a tudósítás nem közöl, azonban ezek, vagyis a módosítás tervezete – amely véglegesítve várhatóan a ma esti Magyar Közlönyben meg is jelenik –, valamint a módosítás háttere a Világgazdaságból már ismert. Eszerint ha nem változnának meg az energiahatékonysági kötelezettségi rendszer előírásai, akkor Magyarország nem tudná teljesíteni a rendszertől 2030-ra elvárt 88 petajoule-os halmozott végsőenergia-megtakarítást.

Két fő elemből áll az eszköztár

Magyarország a Nemzeti Energia- és Klímatervben (NEKT) 2030-ra 336 petajoule halmozott végsőenergia-megtakarítást vállalt. Ezt 74 százalékban (közel 248 petajoule-lal) alternatív szakpolitikai intézkedésekkel és 26 százalékban – az említett 88 petajoule-lal – az EKR-rel érné el. A törvénymódosítás két fő eszközzel segíti a megcélzott megtakarítás elérését: az EKR-kötelezettség emelésével és a hosszabb élettartamú megtakarítások ösztönzésével úgy, hogy visszaszorítaná a túlsúlyba került rövid élettartamúakat.

Nagyobb lesz az EKR-kötelezettség

A most felülírt szabályozás szerint a tárgyévben a kötelezetteknek a két évvel korábban forgalmazott, kötelezettség alá vont energiamennyiség 0,5 százalékát kellett megtakarítaniuk. Ez a módosító javaslat szerint 1,4 százalékra nőne. A módosítóban azonban nem év eleji, hanem 2025. júliusi 1-jei kezdet szerepel a mennyiségnek fél évre vetített arányosításával. 

Az EKR-kötelezettek energiamegtakarítási kötelezettségének emelése nem vonatkozik a közlekedési célú üzemanyagot végső felhasználóknak eladó gazdálkodó szervezetekre azért, hogy ne dráguljon az üzemanyag.

A kötelezettségi időszak meghosszabbodna 2035-ig.

Nem minden hosszú távú energiamegtakarítás, ami annak látszik

Tilos lesz elszámolni egyes rövid élettartamú intézkedésekből származó hitelesített energiamegtakarításokat. Kiegészül a nem elszámolható rövid élettartamú víztakarékossági intézkedések köre

  • a perlátorok használatával,
  • a víztakarékos zuhanyfej használatával,
  • különböző víztakarékossági szemléletformálási intézkedésekkel (például fürdőkádvízszint-jelző felszerelése).
    Az ezen intézkedéseken keresztüli megtakarítás ugyanis csak becsléssel történt, és a jogalkotó szándékánál rövidebb, nehezen mérhető energiamegtakarítást eredményeznek. Szerepel a módosítóban a rövid élettartamú intézkedésekből származó hitelesített energiamegtakarítások arányosítása, továbbá szorzók, elszámolási kedvezmények törlése a beruházási volumen növelése érdekében.

Elvárás lesz a legalább hatéves élettartamú intézkedésből származó hitelesített energiamegtakarítással történő teljesítés, kötelező lakóépület-felújítási aránnyal.

Jön a tranzakciós díj

A módosító úgy ösztönözné a hitelesített energiamegtakarítások szervezett piaci értékesítését kétoldalú megállapodások keretében, hogy tranzakciós díjat vezetne be. A hitelesített energiamegtakarítások forgalomképessége nőne azáltal, hogy kiterjedne a gazdálkodó szervezetekre. 

A magyar állam megjelenne a vevői oldalon, így kötelezettséget teljesíthet.

A gazdálkodó szervezetek már a múlt évben felhívták a figyelmet arra, hogy az 0,5 százalékos EKR-kötelezettség növelésének elmaradása esetén elmaradnak a további energiahatékonysági beruházások is. Azt tapasztalták ugyanis, hogy mivel – részben a módosító által is visszaszorítandó, rövid élettartamú intézkedéseken keresztül – papíron már teljesültek a 2030-ig elérendő megtakarítások, már semmi nem kötelezi az EKR-kötelezetteket további energiamegtakarításra.

Az EKR-rel kapcsolatos naprakész információkat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal ismerteti a honlapján.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.