Vaszily Miklós 2019-től tölti be a TV2 csoport elnöki tisztségét, azonban egy hónappal ezelőtt a vezérigazgatói feladatokat is megkapta. Először beszélt arról, milyen változást jelent mindez a csatorna működésében.
A piacvezető televízió elnök-vezérigazgatója részletesen beszélt
Alább olvasható a vele készült exkluzív interjú.
Hat éve elnöke a TV2 csoportnak, egy hónapja vezérigazgatónak is kinevezték. Miért született meg ez a döntés?
A tulajdonosok határoztak erről. Elődöm, Pavel Stantchev nagyon sikeres hat évet tudhat magáénak, amely alatt a TV2 stabil piacvezető szerepet ért el. A közte és a tulajdonosok között zajló tárgyalások vége az lett, hogy a megbízatás számára véget ér, én pedig az igazgatóság elnökeként átvettem a vezérigazgatói feladatokat. Pavel néhány hónapig még a szlovén leánycégünknél tölt be tanácsadói pozíciót.
A szakítás kapcsán arról cikkeztek, hogy Pavel Stantchev helytelen nyilatkozatokat tett. Ez valós?
Nem, ezt nem tudom megerősíteni.
Milyen mandátummal vette át a TV2 csoport operatív vezetését?
A vezérigazgatói kinevezésemet alapvetően egy organikus folyamatnak látom. Nem jelent drasztikus változást, hiszen az elmúlt hat évben is közösen dolgoztunk a vállalat irányításában Pavellel. Én a stratégia területén voltam aktív, az operatív irányítás pedig a vezérigazgató dolga is felelőssége, úgyhogy ebbe nem folytam bele. Ez alakul át most némileg. Ugyanakkor a TV2 egy nagyon kompetens, tapasztalt menedzsmenttel rendelkezik, a tagjait szerencsére jól ismerem, sok éve dolgozunk együtt. Ezért mondhatom, hogy alapvetően a menedzsment szakmai képességei garantálják a cég további sikeres működését. Minimális személycsere történt.
A műsorstruktúrában lesz átalakítás?
Itt sem kell mindent fenekestül felforgató tervekre számítani. A struktúrát régen lefektettük, haladunk azon az úton, amely az elmúlt években bevált. Nyilván lesznek új műsorok, ezek egy részét korábban már bejelentettük. Ugyanakkor a már bevált, nagyon sikeres formátumaink fogják dominálni az őszt.
A Kincsvadászok kapcsán kifogásolta a nézők egy része, hogy hétköznap ismétlések is helyet kapnak. Ez meddig marad így?
Ennek egyszerű a magyarázata: a műsorformátum sikere indokolttá teszi, hogy júniusban is képernyőn maradjon. Beszédes, hogy a Kincsvadászokra a fő versenytársunk is reagált és egy üzletileg nem jelentős hónapban, júniusban főműsoridőben két saját gyártású új műsorral fogja a nézőket szórakoztatni. Mindezt nyilvánvaló válaszlépésnek tartom a Kincsvadászok sikerére.
Meddig maradnak a hétköznapi ismétlések?
Jönnek még új részek, de azt tudom mondani, hogy ez dinamikusan, folyamatosan alakul majd. Csak ismételni tudom: a döntés – még ha okozhatott is kellemetlenséget – indokolt volt, a nézettségi mutatókat pedig egyáltalán nem érintette negatívan.
Ha már nézettség: mit hozott a TV2 és az RTL közti párharc májusban?
Több százalékponttal nyert folyamatosan a TV2 minden hétköznap és a hétvégéken is. Amíg tartott a Nagy Duett, szakadéknyi volt a különbség, de azóta is számottevő. Nyugodtan fogalmazhatok úgy, hogy a május már zsákban van.
Hosszú ideje verik az RTL szinte minden mutatóban. Mi a cél a TV2 előtt, mit kell elérni?
Nyerni kell. Igaz, hogy a 2024-es évben elsők lettünk, de nagyon minimális különbséggel. Ráadásul a tavalyi első félévünk elúszott, amit aztán sikerült megfordítani az üzletileg sokkal lényegesebb második félévben. Ez külön óriási eredmény. De nincs ez másképp az idén sem, most is a második félév a legfőbb versenypálya. Bízunk benne, hogy ezúttal is sikerül felülkerekedni.
Le lehet győzni az RTL-t végérvényesen?
Először is ez mindkét félen múlik, de az elmúlt két évben sikerült csatorna és csoport szinten is győzedelmeskedni.
Szerintem nagyon sok jel mutat arra, hogy az RTL vissza szeretné szerezni az első helyét.
Úgyhogy komoly harc zajlik a két televízió, az általuk megbízott gyártócégek, a kreatív szakemberek vagy akár a műsorra tűzött filmek között. Szóval a TV2 és az RTL meccse még egyáltalán nem lefutott, hanem borzasztóan szoros. Már csak azért is, mert mindkét cégnél kiváló szakemberek dolgoznak.
Ezzel cáfolja azokat a pletykákat, amelyek időről időre arról szólnak, hogy az RTL kivonul Magyarországról?
Én ezt nyilván nem tudom kommentálni, de mi mindenesetre nem számítunk erre a szcenárióra.
Pénzügyi szempontból, milyen helyzetben van a TV2?
Nem csak a nézettségünk alakult jól, hanem az üzleti célkitűzéseink is teljesültek. A 2024-es évet kiemelkedő, 56 milliárd forint körüli árbevétellel és kétmilliárd forint fölötti adózott eredménnyel zártuk. Ilyen intenzív tartalomgyártás mellett mindez szerintem nagyon szép teljesítmény.
Sokallja a tartalomgyártás költségeit?
Igen, ezzel szeretnék is foglalkozni. Ami nagyon fontos ezen a téren, az a gyártócégekkel való szinergia. A TV2 legtöbb műsorát az IKO állítja elő. Kiemelt jelentőséggel bír a hatékonyság, és hogy szoros legyen a kapcsolat. A szinergiákat maximálisan ki kell használni azért, hogy jó minőségű produkciók reális költségen készüljenek.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Nagyon szorosan kell együttműködni a TV2-nek és a gyártócég csapatának, az eddigieknél is szorosabban. Egy intenzív egyeztetési és koordinációs folyamatnak kell megelőznie a kész produkció átvételét.
Le lehet szorítani a gyártás költségoldalát?
Azért a teljes képhez hozzátartozik, hogy nem tudnánk ilyen pénzügyi eredményt előállítani, hogyha ezen a téren az elmúlt években már ne értünk volna el nagyon jelentős eredményeket. De talán a személyemmel, azzal hogy beléptem a TV2 operatív működésébe ezeket a szinergiákat még mélyebben ki lehet aknázni.
Ennek révén pedig még több műsort tudunk majd gyártani, ami azért lényeges, mert egyértelműen látszik: a saját gyártású műsor, a lokális kontent emeli leginkább a nézettséget.
Mi a pénzügyi célkitűzés a 2025-es évre?
Nagyjából hasonló a 2024-eshez. Nyilván felül lehet múlni, ehhez elég csak egy-két műsorral kevesebbet megrendelni, ami önmagában sok száz millió forintot szabadít fel. De ennél fontosabb, hogy stabil működést teremtsünk és profitábilis gazdálkodást.
Ennek érdekében egy komoly, 4,3 milliárdos hitelállományt építünk le évről évre, ezt fizetjük vissza.
Ez az éves árbevételünk 7-8 százaléka körül mozog, ami kezelhető mérték. Ezzel együtt is ennek a csökkentése határozott üzleti cél.
Hogyan alakulnak az állami költések a TV2-nél?
Ez tavaly a korábbiakhoz képest is csekélyebb mértékű volt. Erre vonatkozólag elérhető egy aggregált, összpiaci televíziós adat: a televíziós reklámpiacon belüli állami forrásokból származó megrendelések értéke 2024-ben 2,7 százalékkal csökkent és 7,3 milliárd forintot tett ki. Ebben benne van az RTL, az ATV, az MTVA és a TV2 része is. A mi esetünkben összértékben ez alatta maradt a korábbi évekéhez képest. Az árbevételünk azért nő, mert a reklámértékesítést végző Atmedia érvényesíteni tudja a TV2 piacvezető pozícióját.
A TV2 csoportnak teljes a portfóliója?
Közel teljes, de nincs most napirenden új csatorna indítása. Persze, sosem lehet kizárni, de nem ez most az irány. Azt gondoljuk, hogy a már meglévő 13 kábelcsatornánk fejlesztése és erősítése, az itteni tartalomba történő invesztíció és a csatornák pozíciójának erősítése üzletileg eredményesebb, mint esetleg más marginális célpontok felvásárlása.
A streaming szerepéről viszont mintha még mindig hezitálna a TV2...
Tény, hogy itt valóban van lemaradásunk az RTL-hez képest, de az is igaz, hogy máshogy is látjuk ezt a kérdést. Ott adott egy tulajdonosi nyomás ezen a téren, valamint számos jó gyakorlatot át tudnak venni az anyacégüktől. Mi ebben óvatosabbak vagyunk és a digitális területre fordítható forrásaink is korlátozottabbak. Ezért eddig visszafogottságot mutatott a streaming megközelítése. Én viszont a digitális világból érkeztem a televízióba, érzékenyebb vagyok erre a témára és most áttekintjük a digitális területen az elért eredményeinket. Biztos vagyok benne, hogy az elkövetkező években az eddigieknél nagyobb súlyt fog kapni ez a terület.
Ez azt is jelentheti, hogy saját tartalmak kerülnek a TV2 Playre?
Nem tudok most ennél konkrétabb lenni. Ha üzletileg megéri, akkor igen. Ez a pillanat biztosan el fog jönni, de még nem most van. De belátható időn belül biztosan fogjuk fejleszteni a streaminget.
Ön szerint helyes sportműsorokat bevinni streaming-előfizetés mögé?
Szerintem a sportjog a lineáris tévézés hosszútávú felmaradásának az egyik kulcsa, záloga. Ebben a tekintetben más a stratégiai megközelítésünk, mint a konkurenciának. Ahogy mi állunk hozzá, az az, hogy legyenek ezek a tartalmak elérhetőek a sportcsatornáinkon, a terjesztők fizessék meg ennek az árát és a sportcsomagot megvásárló tévénézők élvezhessék ezeket a tartalmakat. Az angol Premier League és a spanyol bajnokság jogai is hosszú évekre nálunk vannak. Ezek úgy tartalmában, mind üzletileg nagyon erős brandek. Ahogy pedig mi a terjesztőkkel együtt ezeket a nézők felé kínáljuk, szerintem egy nagyon sikeres üzleti modell. Mi ebben gondolkozunk és ez egyelőre működik.
Tehát nem lesznek fizetősek a Liverpool meccsei, úgy mint a Bajnokok Ligája?
Nem, nem fogjuk a Liverpool mérkőzéseit a TV2 Play fizetős csomagja mögé rejteni. Nincs ilyen terv.
Ez kritikus pont: a magyar játékosok miatt a Premier League iránti érdeklődés felfokozott, a spanyol ligában pedig a Real Madrid és a Barcelona több százezres rajongótáborral rendelkezik Magyarországon. Magam is futballkedvelőként azt tartom helyes útnak, amit mi követünk.
Fog kapni külön műsort Szoboszlai Dominik a TV2-n?
Szoboszlai Dominik elsősorban focista, nem hiszem, hogy az időbeosztása ezt engedné. Még odébb van, hogy a Dancing with the Stars vagy a Farm V.I.P. műsorában feltűnjön. Ehhez meg kell várni, hogy nyugdíjba menjen.
Komolyra fordítva a szót, látható, hogy rá hatványozottan kíváncsi mindenki, a gyerekektől a felnőttekig, éppen ezért nagy előny, hogy számunka adott a helyszíni jelenlét a kiemelt mérkőzéseken és az ezt követő exkluzív interjúk is nálunk követhetők. Éppen ezért a Spíler1 fontossága a magyarországi sportcsatornák közül kiemelkedő.
A saját tartalmak közül kiemelkedik a Hunyadi, aminek nagyon erős volt a fogadtatása.
Igen, a 18–59 éves korosztályban jelenleg az év legnézettebb műsora a magyar televíziós toplistán. Mi, a TV2-nél, de én személyesen is sok-sok éve kapcsolatban vagyok a produkció készítőivel, a teljes forgatási és gyártási folyamatban is aktívan részt vettünk. Tehát stratégiai és operatív szinten is egyaránt benne voltunk az alkotás folyamatában az elejétől kezdve, nem véletlen, hogy TV2 co-producere a Hunyadinak. Ez tehát egy közös siker.
Ön szerint mi a titka?
Szerintem alapvetően izgalmas a téma. Ráadásul magyar sztori, pozitív karakterrel. Ugyancsak meghatározónak bizonyult, hogy nagyon jó és sikeres volt a színészválogatás. Ennek alaposságára a film készítői is felhívták a figyelmet, a casting több éven át tartott. Szerintem az is hangsúlyos, hogy a könyv, amin a Hunyadi alapszik, maga is bestseller. Ebből aztán jó forgatókönyv született, amit sikerült úgy televízióra adaptálni, ami magával ragadta a nézőket. Úgyhogy szerintem összességében a professzionalizmus a kulcs. Ehhez hozzátartozik, hogy a Hunyadi véleményem szerint a valaha volt leglátványosabb magyar filmes produkció. Látszik, hogy költöttek rá, de ez örvendetes módon meg is jelenik a sorozatban. Így felveszi a versenyt a hasonló zsánerű legnagyobb alkotásokkal, és világszinten is megállja a helyét. Ráadásul, mivel mindez többségében magyar szereplőkkel valósult meg, a koncepció kiválóan működött a hazai piacon.
A TV2 szlovén érdekeltsége, a Planet is sugározza. Nem magyar közegben, milyen a Hunyadi fogadtatása?
Jól fogadták ott is a nézők, eddig nyolc részt sugároztunk, és a sorozat hatására duplájára nőtt az idősáv átlaga a 18–64 évesek körében. Szlovéniában egyébként van némi pikantériája a Hunyadinak, persze ehhez a mai szlovénoknak nincs túl sok közük.
Ausztriában is bemutatták, de várható-e ez más országokban is?
Ez nem a TV2 kompetenciája. Szlovéniában a Planet miatt más a helyzet, de Ausztriában már az osztrák közmédia, az ORF a partner. De viszik tovább más országokba is az ottani tévétársaságok, arról nem is beszélve, hogy a Netflixen is nagy siker. Szóval a Hunyadi megy a maga útján.
Mi lesz a következő dobás? Adja magát a folytatás.
Igen, de egymagunk egy ekkora produkciót nem tudunk finanszírozni. Ahogy most, co-producerként beszálltunk a Hunyadi finanszírozásába, tehát a TV2 is beletette a maga részét, úgy a jövőben is nagyon szívesen. Azonban önállóan ilyen vállalást nem tudunk tenni. Nyilván kisebb formátumú sorozatokban gondolkodunk, de a Hunyadi más kategória. De abszolút érdekel bennünk minden ilyen produkció, egy ekkora siker után ez nem is csoda.
És az sem kizárt, hogy lesz második évada a Hunyadinak.
Hogyan térül meg a tévé számára a sorozat?
Ez nem úgy mutatható ki önmagában, mint az év legnépszerűbb műsora, aminek öt része is ott van a legnézettebb tévés adások között. Hanem jelentősen hozzájárul a TV2 piacvezető pozíciójának a megerősítéséhez és ezen keresztül az értékünkhöz növeléséhez, mint a piac domináns szereplője. Ahogy említettem, az Atmedia értékesíti a reklámidőnket, a Hunyadi pedig fontos eleme az üzleti sikereinknek, de nem lehet különválasztani. Értelmetlen is lenne, hiszen egy egység, a TV2 tartalmának része.
Ha lesz mondjuk második évada a Hunyadinak, elképzelhető, hogy csak streamingen teszi elérhetővé a TV2?
A jelenlegi magyar társadalom televíziós fogyasztási szokásai mellett ez csupán a távoli jövő kérdése. Magyarországon a hagyományos, lineáris tévé nagyon sikeres.
A közelmúltban szó volt arról, hogy a TV2 tovább terjeszkedik külföldön. Ez egyelőre elmaradt.
Igen, de ez csak a célpontoktól függ, a stratégiai szándék ugyanis továbbra is adott. Több lehetséges opciót megnéztünk Közép- és Dél-Kelet-Európában, amire sok energia ment el. De ezek végén eddig vagy nem történt értékesítés, vagy nem nekünk adták el. Ami publikus, az a horvát RTL esetleges megszerzése, amelyet a CME vitt el a TV2 elől. De figyeljük a piacot továbbra is, ha feltűnik értékes cég, mindig megvizsgáljuk.
A szerb és a lengyel piac érdekes lehet?
A régióban gondolkodunk, Nyugat-Európában semmiképp, mert a realitások talaján kell maradni. Innen nézve már egy lengyel piac is túl nagy falat lehet. Azok a piacok relevánsak, amelyek méretileg értelmezhetők.
Többször beszélt arról korábban, hogy a reklámpiaci költések alapján jól modellezhetők a makrogazdasági trendek. Mit lát most?
Egy viszonylag jól induló év a második negyedévben leállt. A nem megfelelő tendenciák miatt valószínűleg az első félév stagnáló reklámpiacot fog eredményezni. A kérdés, hogy 2025 második felében felpörög-e a belföldi fogyasztás és ez az üzleti szempontból nagyon kritikus, utolsó négy hónapra tud-e majd növekedést eredményezni. Mi bízunk ebben.
A kiskereskedelmi árrésstop nem kedvez a hirdetői hajlandóság erősítésének.
Ez látszik a havi számokon.
Az említett reklámpiaci leállást ennek tudja be?
Annak tudom be, hogy óvatos a lakosság. Egy akkora méretű cég, mint a TV2 a makrogazdasági folyamatok hatásai alól nem tudja kivonni magát. Tehát hogy ha a kiskereskedelmi forgalom nem aktív, akkor az a televíziós reklámozásban óhatatlanul lecsapódik. Ugyanez igaz az egyéb szektoroknál is. A pénzügyi szektor sem aktív a hirdetésben az első félévben, a gépjármű sem.
A TV2-nél stagnálás van, de nincs visszaesés. Ahogy mondtam, az első félév sajnos nem a növekedésről szól, nagyjából a tavalyi hasonló szinten áll. Azonban szeretném kiemelni, hogy bízom egy erősebb második félévben, ami már a 2024-es második félév fölött alakulhat. A szeptember-december időszakot kimondottan erősebbre várom.
Az Indexet is kiadó Indamedia csoportban is részesedéssel bír.
Az Index őrzi a piacvezetői pozícióját, maga az Indamedia csoport pedig folyamatosan fejlődik: portálokkal erősít, illetve a rendezvényfronton is nagyon dinamikusan bővül. Halad a saját stratégiájával előre. Ha bármilyen kisebb-nagyobb akvizíciós lehetőség felmerül a magyar online szférában, azt ugyanúgy megvizsgáljuk, ha pedig lehetőség van rá, akkor terjeszkedünk. Ilyen volt a We love Budapest és a We love Balaton. Ezúton is gratulálok a csapatnak, nagyon szép teljesítményt nyújtanak. Az átvételi nehézségek után stabilizálták az elsőséget és olyan tartalomszolgáltatást nyújtanak, ami naponta a legtöbb olvasót érdekli. Nagyon elégedett vagyok velük.
Régiós szintű terjeszkedés felmerül az Indamedia csoportnál?
Igen, határozott stratégiai szándék, képben vagyunk a regionális történésekkel.
Volt is próbálkozás, de nem lett belőle tranzakció. Nézelődünk, de nem könnyű ígéretes célpontokat találni.
A Media Vivantis szintén a ön érdekeltsége. Pest TV már nincs, de hogyan teljesít a Life és az Ozone TV?
Egy teljesen más üzleti modell alapján nagyon sikeresen működik a Media Vivantis. Minimális létszámmal, alapvetően vásárolt, de jól szelektált tartalommal egy niche szegmensben nyereségesen működik mind a Life, mind az Ozone TV. Mindkettő nagyon jól megtalálta a célcsoportját.
Nem hiányzik egy kifejezetten közéleti televízió innen?
Nincs ilyen terv. A Media Vivantis kifejezetten üzleti vállalkozás. Szerintem vagy ilyen hatékonyan működtetve lehet üzletileg eredményesen televíziózni, vagy pedig olyan nagyban, mint a TV2. Akik a kettő közé szorulnak és ezért saját gyártású tartalmat állítanak elő nagy költségvetéssel, ott nagyon nehezen tud a befektetett gyártási költség a bevételben visszajönni. Ha viszont az illúziókkal leszámol valaki és hatékonyan működteti a tévécsatornáit, mint azt a Media Vivantis teszi, akkor eredményes tud lenni.
Jól fizet a Premier League-aranyérem: óriásit kaszál a Liverpool az angol bajnoki címmel
A Liverpool a Premier League 2024/25-ös szezonjának bajnoka. Az aranyéremmel a sportszakmai dicsőség mellett anyagilag is igencsak jól jár Szoboszlai Dominik csapata: a diadalmas idény végén várhatóan rekordmértékű, 700 millió fontot is meghaladó bevételt könyvelhet majd el a Liverpool.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.