Az autógyártók modellpalettájára 2025-től bevezetett szén-dioxid-kibocsátási határértékek átgondolására szólította fel az Európai Bizottságot Ola Kaellenius, a Mercedes-Benz vezérigazgatója, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) új elnöke, mondván: az elektromos autók eladása nem a kínálat, hanem a kereslet hiánya miatt csökken.
Ola Kaellenius csütörtökön felszólította az Európai Bizottságot, lássa be, hogy az elektromos járművek (EV) csökkenő eladásai az Európai Unióban nem a kínálat hiányára, hanem a gyenge keresletre vezethetők vissza, és törölje az autóiparra kiszabható esetleges bírságokat.
Az ACEA elnöke szerint a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó célkitűzések az elektromos autók iránti kereslet fellendülésére vonatkozó várakozásokon alapultak, ami nem következett be, és sürgette a politikai vezetőket, hogy álljanak elő ötletekkel.
Kaellenius az ACEA elnökeként az Európai Bizottságnak az autógyártókkal, a beszállítókkal és a szakszervezetekkel tervezett „stratégiai párbeszéde” előtt ismertette az iparág kívánságlistáját.
Az európai autógyártóknak amellett, hogy a kínai riválisokkal is versenyre kel kelniük, valamint Donald Trump megválasztott elnök hivatalba lépése után amerikai vámokkal is szembe kell nézniük, akár 15 milliárd eurós uniós bírsággal is számolniuk kell, ha flottáik 2025-ben nem tartják be a szén-dioxid-kibocsátási határértékeket.
Kaellenius szerint az egyeztetések várhatóan heteken belül megkezdődnek az európai autógyártás versenyképességének megőrzése és a munkahelyek leépítésének elkerülése céljából. Hozzátette, hogy az EU-nak alkura kell törekednie a Trump-adminisztrációval a kereskedelmi háború elkerülése érdekében.
A szervezet szerint az EV-eladások tavaly 5,9 százalékkal csökkentek, részesedésük pedig a teljes eladásokban 13,6 százalék volt, 1 százalékponttal alacsonyabb a 2023-asnál, ahelyett, hogy a szén-dioxid-kibocsátási célok teljesítése érdekében 20 százalékra emelkedett volna. Az ACEA várakozásai szerint a részesedés tovább csökkenhet, ami magas bírságok kivetésének a kockázatát hordja magában.
Az ACEA előzetes adatai szerint az új személygépkocsik uniós nyilvántartásba vétele 0,8 százalékkal nőtt 2024-ben, de az eladott járművek száma még így is 18,4 százalékkal maradt el a 2019-es szinttől.
Gyárbezárások jöhetnek az európai és az észak-amerikai autóiparban, miközben a kínai márkák tovább terjeszkedhetnek
A Gartner tanácsadó cég jelentése szerint az autóipari átalakulás nyertesei azok az országok lehetnek, ahol alacsonyak a költségek. A kínai márkák gyárak felvásárlásával vagy újak felhúzásával kerülhetik meg a kereskedelmi korlátokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.