Az Archer Aviation a jövő év végéig szeretné megkezdeni elektromos meghajtású légi taxijának kereskedelmi üzemeltetését az Egyesült Arab Emírségekben. A kaliforniai vállalat a közel-keleti ország fővárosában, Abu-Dzabiban és Dubajban tervezi a repülést. A cég erről előzetes megállapodást írt alá a kormánnyal, az pedig biztos, hogy a pálmafát formázó mesterséges Pálma-szigeten (Palm Jumeirah) kialakítanak egy megállóhelyet.

Attendees sit inside an Archer Aviation Inc. Midnight electric vertical take-off and landing (eVTOL) aircraft at the Dubai Air Show in Dubai, United Arab Emirates, on Monday, Nov. 13, 2023. The 2023 Dubai Air Show kicked off on Monday with high expectations of large deals, continuing the prevailing theme of this year that's seen airlines commit to huge orders. Photographer: Christopher Pike/Bloomberg via Getty Images
Már nem a sci-fi kategóriájába tartoznak a repülő taxik / Fotó: Bloomberg / Getty Images

A rivális szereplők (Joby Aviation, Lilium, az Embraer, Eve Air Mobility és a Volocopter) hasonló megállapodásokat kötöttek a régióban. Az égbolt megnyitása a repülő taxik előtt enyhítené a közlekedési problémákat a 3,5 milliós Dubajban, amely a világ minden tájáról vonzza a turistákat, egyben pénzügyi és kereskedelmi központ, és mint ilyen, rendszeresek benne a dugók.

A VTOL-eszközök kifutópálya nélkül képesek helyben fel- és leszállni, idesorolhatók a helikopterek is. Az elektromos meghajtású VTOL-járműveket eVTOL-nak nevezik. Ezek jóval precízebbek és halkabbak a helikopterekhez képest, így ideálisak lehetnek a légi taxis és repülő autós megoldásokhoz. A technológia gyerekcipőben jár, de egyre futurisztikusabb eszközöket mutatnak be.

Az előrejelzések szerint 2030 után megszaporodhatnak a repülő autók és motorok, addig viszont ezeket csak a leggazdagabbak engedhetik meg maguknak. Viszont a taxizás akár a szélesebb közönségnek is elérhető lehet. Ehhez érdemes hozzátenni, hogy Dubaj 2017 óta többször megígérte a repülő taxik bevezetését, azonban ezekről eddig kevés részlet derült ki.

Mielőtt beindulhatna a repülő taxizás, az érintetteknek be kell szerezniük a megfelelő engedélyeket. Ezzel kapcsolatban az Archer Aviation vezérigazgatója, Adam Goldstein a Bloombergnek elárulta: első körben az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóságon jóváhagyása szükséges. A Boeing incidensei után ugyan fokozottabban figyel a hatóság, de nem lát problémát, szerinte a cég megszerzi a papírokat.

Ahogy arról a Világgazdaság beszámolt, másfél éve előrendelhető lett az első repülő autó, az Alef Aeronautics A típusú modellje. A 300 ezer dollárba – több mint 109 millió forint – kerülő elektromos jármű a tervek szerint 2025-ben kerül forgalomba, szárazföldön több mint 300, levegőben pedig 177 kilométert képes megtenni egy-két utassal. A vállalat szerint idén márciusig 2850-an rendelték elő a járművet.

Kínai kézbe került a szlovák repülőautó-projekt

A szlovák Klein Vision eladta a repülőautó-technológiáját egy kínai cégnek. Az AirCar egy működő gép, amely autóból körülbelül két perc alatt képes repülőgéppé változni. A szlovák társaság működő prototípust is készített belőle, a helyi közlekedési minisztérium pedig légialkalmassági bizonyítványt is kiállított neki.