Ukrajna európai uniós tagságának egyik fő kihívása a közösség közös agrárpolitikájára (KAP) gyakorolt hatásaiban rejlik, amely számos mechanizmuson – különösen a közvetlen pénzügyi támogatásokon – keresztül támogatja az európai gazdálkodókat. Az Európai Unió teljes költségvetése 2021-ben 164,2 milliárd euró volt. Ebből 55,71 milliárd eurót, azaz 33 százalékot tett ki a közös agrárpolitika (KAP). Az EU-ban jelenleg 157 millió hektár mezőgazdasági terület található. Ukrajával további 41 millió hektárral bővülne. Ez pedig szinte biztos szétrombolná a jelenlegi KAP-rendszert, és megszűnne a földalapú támogatás is.
Az sajtó korábban beszámolt az Európai Tanács főtitkársága által készített, kiszivárgott dokumentumról, amely számításokat tartalmaz Ukrajna EU-tagságának várható költségvetési hatásairól. A jelentés megjegyzi, hogy a közös agrárpolitika jelenlegi kiadási csomagja 2021 és 2027 között 378,5 milliárd euró.
Ukrajna 96,5 milliárd eurónyi KAP-forrásra lenne jogosult, amihez a jelenlegi EU-tagállamok támogatásainak 20 százalékos csökkentésére lehet szükség.
Itt érdemes megjegyezni, hogy a jelenlegi támogatások 75 százaléka közvetlen kifizetésekből áll, amelyet a gazdálkodók a termőföldjük után kapnak, ez a földalapú támogatás. Tekintettel az Ukrajnában rendelkezésre álló mezőgazdasági területek nagyságára, a támogatási modellnek valószínűleg vagy alapvetően módosítania kell a támogatási áramlásokat, vagy mélyreható reformra lenne szükség.
Az Európai Uniónak „nincs víziója” a mezőgazdasággal kapcsolatban, és sürgősen meg kell reformálnia hatalmas támogatási rendszerét. Elsősorban a közös agrárpolitikát, mégpedig azért, hogy felkészüljön a mezőgazdasági nagyhatomnak számító Ukrajna csatlakozására – közölte az elég keményre sikeredett brüsszeli üzenet Dacian Ciolos volt mezőgazdasági biztos a Politico újság által szervezett Élelmiszer és gazdálkodás jövője csúcstalálkozóján.
Jellemző az is, ahogy a német szövetségi élelmiszer- és mezőgazdasági minisztérium szóvivője 2023 márciusában nyilatkozott: „Ha Ukrajna csatlakozna, akkor a jelenlegi közvetlen kifizetési rendszer biztosan nem működne tovább.” Faustine Bas-Defossez, az Európai Környezetvédelmi Iroda munkatársa azzal érvelt, hogy a KAP következő, 2027 utáni felülvizsgálata során fokozatosan meg kell szüntetni a területalapú kifizetéseket. Megjegyzi, hogy ez bizonyos gazdákat súlyosan érintene, ezért valamiféle átmeneti mechanizmusokkal vigasztalná őket. A brüsszeli bürokraták azt is javasolták, hogy a területalapú támogatások kérdését a KAP reformjáról folytatott szélesebb körű vita részeként vitassák meg az EU-n belül, különösen a 2028–2034-es többéves pénzügyi keret (MFF) finanszírozási csomagjával összefüggésben.
Mindenesetre az uniós vita a közös agrárpolitika tervezett átalakításáról már elkezdődött. Ennek első lépéseként az Európai Bizottság egy német bölcsészprofesszort és testületét kérte fel az indító javaslatok megfogalmazására. A testület – melynek munkájába egyetlen gazdaszervezetet sem hívtak meg Kelet-Közép-Európából – lesújtó javaslatokat fogalmazott meg a 2027 utáni agrártámogatások átalakítására: többek között a területalapú támogatások megszüntetését és az európai állattenyésztés visszaszorítását tűzték ki célul. Az uniós javaslatokkal szemben a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) illetve a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetsége (Magosz) aláírásgyűjtésbe kezdett, melyet már mintegy 250 ezren írtak alá.
A Stratégiai Dialógus elnevezést viselő uniós javaslatcsomag egyik leghangsúlyosabb pontja a területalapú támogatások kivezetésére vonatkozik. A területalapú támogatás megszűnésével azonban a gazdák jelentős versenyhátrányba kerülnének az EU-n kívüli szereplőkkel szemben (pl. Ukrajna, Brazília, Marokkó), a gazdák létszáma pedig drasztikus mértékben lecsökkenne, ami társadalmi szinten súlyos következményekkel járna. Egyes falvakból eltűnne a maradék vállalkozói réteg, a termőföldek használatát pedig a nagy gazdasági társaságok vennék át 0 állítja a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
Azt is tudni kell, hogy a területalapú támogatást azért kapják a gazdálkodók, hogy a szigorú uniós előírásokat betartva termeljenek. A Magosz a petíció elindításakor arra is felhívta a figyelmet, hogy a bizottság nyilatkozatai szerint majd
Az érdekképviselet ugyanakkor arra emlékeztet, hogy ez tulajdonképpen a szintén hatástanulmány nélkül készült Green Dealben leírtak alkalmazása lenne, még inkább elszakadva a realitásoktól. Aggasztó a helyzet abból a szempontból is, hogy az új uniós agrárbiztos kinyilvánította: támaszkodik erre a javaslatra. A főtitkár azt is sajnálatosnak nevezte, hogy egyes magyar európai parlamenti képviselők is támogatják a javaslatot, noha az a magyar gazdák számára elfogadhatatlan.
A támogatások megszüntetésével rendkívüli módon megemelkednének a termelési költségek, ami a fogyasztói árak számottevő emelkedésével járna, ez pedig teret nyitna a jóval olcsóbb, de kétes minőségű és élelmiszer-biztonsági szempontból igencsak aggályosnak számító harmadik országokból származó élelmiszerek előtt. A bizottság által felkért testület egyértelmű célként jelölte meg a húsfogyasztás csökkentését, ennek érdekében pedig adóterhekkel is sújtanák az állattartó gazdákat. Az intézkedés – minden hazai kormányzati intézkedés és támogatás ellenére – ezzel nagyban lerontaná a hazai állattenyésztési ágazat kilátásait. A javaslat továbbá jócskán kibővítené az Európai Bizottság beavatkozási lehetőségét a támogatási rendszerbe, miközben a tagállamok mozgástere ezzel tovább szűkülne. A területalapú támogatási rendszer megszüntetésével pedig még a mostanihoz képest is drasztikusan megnőne a gazdákra nehezedő adminisztratív terhek súlya, hiszen kevesebb támogatásért jóval több bürokratikus előírást kellene teljesíteni.
Ukrajna uniós csatlakozásának előszele egyszer már vihart aratott – le is tarolta a piacokat
Az Európai Unió a rengeteg pénzügyi és védelmi támogatás mellett egy adott pillanatban úgy döntött, azzal is támogatja Ukrajnát, hogy piacot is teremt az ellenőrizetlen ukrán terményeknek. Meg is lett az eredménye, ami viszont arra jó volt, hogy felébressze az uniós polgárokat, és rámutasson, mit is okozhat Ukrajna esetleges uniós csatlakozása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.