Félnek költeni az európai háztartások – derült ki a friss számokból hétfőn, ebből pedig könnyen lehet, hogy kilábalás helyett gazdasági visszaesés származik. Minden arra mutat, hogy a korábban a középpontba helyezett zöldátalakulás helyett az Európai Unió a fegyverkezésbe fekteti gazdasági reményeit, közben a kiteljesedő vámháborúban egyszerre húz ujjat az Egyesült Államokkal és Kínával, a fejlődő hatalmak jóindulatára pedig nem számíthat. Nem egészen az a környezet, amelyben az emberek rohannának vásárolni, felpörgetve az európai gazdaságot. A fogyasztás nem akar magához térni.
Lássuk a friss adatokat, fényükben az új kilátásokat, és hogy melyek az aktuális fejlemények, amelyek – előre vetve – nem ígérnek fellendülést, sőt.
Miért nem elég a német fizetés a tisztességes megélhetéshez?
Mondhatnánk, a 2 százalék körüli éves növekedés se rossz. Ha azonban a többéves trendet mutató grafikonra nézünk, azt látjuk, hogy csak az energiaválság okozta fájdalmas visszaeséshez képest sikerült valamelyest feljebb jutni, a világjárvány előtti helyzethez, de még az első európai háborús évhez, 2022-höz képest sem.
Ráadásul szintén hétfőn érkeztek meg a fogyasztás másik fontos elemét, a szolgáltatásokat mutató Eurostat-adatok – még csak áprilisra –, és ezek 0,3 százalékos havi visszaesést mutatnak, éves viszonylatban pedig jelentéktelen, 1,1 százalékos emelkedést. (Magyarországon márciushoz képest 1 százalékos növekedést mértek, tavaly áprilishoz képest pedig 13,1 százalékot – a magyarok tehát határozottan bátrabban költenek, mint egy éve.)
A második negyedév tehát a fogyasztás tekintetében rosszul indult az EU-ban. Az ING gyorselemzése szerint a kiskereskedelmi adatok visszatérítenek a realitáshoz, a szolgáltatásokban pedig a júniusi európai beszerzésimenedzser-indexek alapján inkább a stagnálás valószínű a továbbiakban, mint a kilábalás.
Miután az európai gazdaság már két éve nem tud szabadulni a stagnálásközeli állapotból, idén az első negyedévben már érkezett egy szebb, 0,6 százalékos GDP-növekedési adat az előző negyedévhez képest. Csakhogy most az látszik, hogy a kiskereskedelem gyenge, a szolgáltatások gyengék, a külkereskedelem gyenge, akkor mégis miben bízzunk, mielőtt beindulnak a németek vezette fegyverkezési beruházások? Az ING szerint egyre biztosabb, hogy a második negyedévben 2022 óta először megint visszaesik az unió GDP-je.
Most, hogy a szolgáltatási szektor gyengélkedését már a tényleges adatokban is látjuk, ez megerősíti azt a véleményünket, hogy a második negyedéves GDP-növekedés akár negatív is lehetett. Különösen akkor, ha figyelembe vesszük az amerikai import előrehozott beszerzései utáni visszarendeződést, ami negatívan hathat a külkereskedelmi csatornára. Az erős első negyedév után a második negyedév GDP-adatai várhatóan kijózanító képet adnak majd a gazdasági aktivitásról
– fogalmaz az elemzői jegyzet.
Emlékezhetünk, az őszi amerikai elnökválasztások környékén szinte háborús hisztéria lett úrrá Európán, sorban érkeztek az atomháború és a harmadik világháború rémképeit felidéző híradások, és az európai politikusok háborús retorikája azután sem enyhült, hogy a béketeremtést ígérő Donald Trump diadalmaskodott az USA-ban a demokrata elnökjelölttel szemben.
Azóta sem javult a helyzet, sőt, állandósult az európai médiában az orosz támadással való fenyegetés, jött az uniós túlélőkészlet, a biztonságosnak tekintett arany veszett felvásárlása – aminek következtében Magyarországon is nem kevesebb, mint majdnem 23 százalékkal drágultak az ékszerek –, legutóbb pedig az, hogy vészhelyzeti készletek felvásárlására készül Brüsszel, még kábeljavító tartalékra is szüksége van.
Friss, június végi döntés, hogy az európai NATO-tagországok is a GDP 5 százalékára pörgetik fel védelmi kiadásaikat – kivívva az ezt rég sürgető Donald Trump elismerését és a fejlődő hatalmak rosszallását. Ez egy többéves folyamat, amelynek tavasszal a németek egy történelmi költségvetési döntéssel már elébe is mentek, és még a nagy reményekkel kezelt, de szenvedő autóiparuk versenyképességének a visszanyerését is a haditechnológiai fejlesztésektől remélik.
Ez azonban egy sokéves folyamat, amikor ezerszer fog felmerülni a társadalmi igény, hogy másra kéne költeni tank helyett, és ezt kivédeni csak egyetlen módon tudják majd az európai politikusok: az orosz fenyegetés emlegetésével.
Ezzel párhuzamosan – nem túl bátorítóan a háztartási fogyasztásra nézve – az amerikai és a kínai fenyegetést is folyamatosan emlegetik a kereskedelmi politikában. Emlékeztető: a kereskedelmi háborút, ha sok helyütt így emlegetik is, nem Donald Trump indította, ha ő is volt, aki felgyorsította ezt az amúgy is ható deglobalizációs trendet. Az EU már Trump választási győzelme előtt vámokat fogadott el a kínai autókra, és fokozta a nyomást az amerikai technológiai vállalatokra.
A friss fejlemények is inkább nyugtalanságot keltenek, mint nyugalmat: a vámháború felgyorsult a szerdai határidő előtt, amikor életbe lépnek a súlyos amerikai vámok azokkal szemben, akikkel addig nem sikerül megegyezniük. Az EU-val eddig nem sikerült. Része-e ennek az alkudozásnak, vagy nem, azt nem tudjuk, mindenesetre nem idegnyugtató az sem, hogy pont a napokban az európaiak fokozták a kommunikációs offenzívát az amerikaiak fő világgazdasági riválisával, Kínával szemben is.
Energiafronton szintén nem kímélik a hírek az energiaválságra még mindig nagyon jól emlékező fogyasztót: legutóbb az iráni konfliktus és a cseh áramkimaradás idézte az agyába, hogy az EU-nak nincs energiapolitikája, ami az európai versenyképesség folyamatos szőnyegbombázásán kívül váratlan krízishelyzetekhez is vezethet.
Ördöge volt a prágai szakértőnek: megírta, mekkora a baj Európában, és mindjárt elment az áram
Pályája telitalálatai közt emlegetheti elemzését az ING csehországi főközgazdásza. Áramkimaradás, energiaprobléma – ez volt az egyik fő gond, amivel az európai vállalatok szembesülnek a csehek példáján az uniós energiastratégia hiánya miatt – emelte ki. Alig jelent meg a tanulmány, tömeges áramszünet bénította meg a cseh régiókat, köztük Prágát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.