A Microsoft felvásárlása akadályozza a versenyt a videójáték-iparban, főleg a felhőalapú játékok terén, ezért blokkolni fogják az üzletet – derül ki a brit Verseny- és Piacfelügyeleti Hatóság (CMA) jelentéséből. A CMA szerint a redmondi cég által felajánlott licencszerződések nem orvosolják a felmerülő problémákat, mivel azok jelentős hiányosságokat tartalmaztak.

Milan,,Italy,-,August,10,,2017:,Activision,Blizzard,Website,Homepage. Milan, Italy - August 10, 2017: Activision Blizzard website homepage. It is an American video game developer. Activision Blizzard logo visible.
Fotó: Shutterstock

A felügyeleti szerv közölte: az ügylet megerősítené a vállalat piaci előnyét, mivel több népszerű játék – például a Call of Duty, az Overwatch és a World of Warcraft – a tulajdonába kerülne, miközben már több fejlesztőt bekebelezett, valamint birtokolja a vezető PC-s operációs rendszert (Windows) és az Xbox konzolt is. Továbbá a felhőalapú infrastruktúra (Azure és Xbox Cloud Gaming) terén is jelentős szereplő. A CMA becslése szerint a Microsoft a globális felhőalapú játékszolgáltatások mintegy 60-70 százalékát ellenőrzi, 

így az üzlet lezárulása jelentős előnyhöz juttatná a céget a felhőalapú játékpiacon.

A hatóság úgy véli, hogy a Microsoft által megkötött szerződések nem fedték le a különböző felhőalapú játékszolgáltatási üzleti modelleket, például nem volt nyitott azok felé a szolgáltatók felé, akik a Windowson kívüli PC-operációs rendszereken is szeretnének játékokat kínálni. A vállalat az akvizícióval egységesítené a játékok elérhetőségének feltételeit, így azokat nem a piaci verseny dinamizmusa és kreativitása határozná meg. A Microsoft közölte, hogy fellebbez a döntés ellen.

Az Activision Blizzardot tavaly januárban több mint 69 milliárd dollárért felvásárolta a Microsoft, de az ügyletet a trösztellenes eljárások és a versenytársak ellenkezése miatt még nem sikerült lezárni. Bár a redmondi óriás azzal nyugtatta riválisait, hogy a birtokába jutott játékok nem lesznek Xbox- és Windows-exkluzívak, ezt kétségbe vonták. A Sony, a Google anyavállalata (Alphabet) és a Nintendo azzal vádolta a Microsoftot, hogy az Activison Blizzard-sikertermékek, 

például a Call of Duty (COD) az üzlet lezárulása után más platformokon nem lesznek elérhetők.

Hogy az amerikai cég leszerelje a kritikusokat, felajánlotta a riválisainak, hogy az üzlet után minden platformon játszható marad a Call of Duty és az Activision Blizzard összes programja. Így megállapodást kötött a Nintendóval és az Nvidiával is, amelynek értelmében tíz évig lesznek elérhetők a Microsoft birtokában lévő videójátékok a Nintendo konzoljain, valamint az Nvidia GeForce Now nevű felhőalapú játékszolgáltatásában.

A redmondiak a kisebb cégeket (Boosteroid, Ubitus) is igyekeznek maguk mellé állítani, ugyanakkor a legfőbb ellenző, a Sony még mindig kritikus. Márciusban úgy tűnt, hogy a Microsoft sikerrel járt, ugyanis a brit trösztellenes hatóság közölte, hogy az akvizíció nem korlátozza a videójáték-ipari versenyt, éppen ezért meglepő a mai fejlemény. A japán felügyeleti szerv néhány hete már rábólintott az ügyletre, míg források szerint az EU is zöld utat fog adni az üzletnek, miután a vállalat által kötött licencmegállapodások megnyugtatták a riválisok többségét és a hatóságokat is. Az uniós szervek május 22-én hozzák meg a végleges döntést.

Szakértők szerint a Microsoftnak nem éri meg korlátozni a COD elérhetőségét, már csak azért sem, mert a játékból több példányt adnak el a Sony konzolokra, mint az  Xboxokra, így végső soron nem érné meg a felvásárlás. Maga Phil Spencer, a Microsoft játékdivízióért felelős igazgatója is arról beszélt augusztusban, hogy a jövőben egyre kevesebb exkluzív program jelenhet meg, mivel egyre kevésbé éri meg csak egy platformra játékot készíteni.

Aranytojást tojó tyúkra lelt a Warner Bros., letarolta a videójáték-piacot a Hogwarts Legacy

A Warner Bros. zászlóshajója lehet a következő években a J. K. Rowling Harry Potter világán (Wizarding world) alapuló videójáték, a Hogwarts Legacy. A játék számos rekordot megdöntött a megjelenése óta eltelt két hétben, illetve 850 millió dolláros bevételt is hozott a stúdiónak. A játék a kritikusok és a gamerek körében is hatalmas népszerűségnek örvend.