„Álhír, hogy az elektromosautó-vásárlást támogató program felhívásában bármilyen megkötés vagy szűkítő feltétel szerepel arra vonatkozóan, hogy milyen típusú járművet kell megvásárolniuk a pályázóknak” – válaszolta az Európai Uniós Fejlesztésekért Felelős Államtitkárság a Világgazdaság érdeklődésére annak kapcsán, hogy a kormány tényleg a BYD-re szabja-e az elektromosautó-vásárlási támogatást.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter már októberben jelezte: programot indítanak az elektromos autók elterjedésének támogatására. Egyrészt a töltőhálózatot fejlesztik, másrészt kedvezményt nyújtanak elektromos járművek vásárlására. Megjegyezte, erről tájékoztatták a világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító kínai BYD-t is.
Felpörögtek az események
Ennek nyomán a következő fejleményeket hozták az elmúlt hetek:
- Szijjártó Péter karácsony előtt bejelentette: a BYD Magyarországon építi fel első európai gyárát
- egészen pontosan a Szeged határában található ipari parkban
- és nem Pécsett, amely pedig esélyes helyszín volt
- de közben lesz egy márkakereskedés Budapesten is
- a kínaiak a Teslával is versenyre kelnek
- viszont akkumulátorgyártásban azért még a CATL vezet
- sok munkás kell majd a gyárba, és utaztatni is kell őket
- 2025 második felében indulhat a termelés
- és még a CNN is kielemezte, miért Magyarországra jött a BYD
Mindeközben az Európai Bizottság vizsgálódik a kínai elektromosautó-gyártóknál, köztük a BYD-nél, hogy tisztességtelen állami támogatásokkal tartják-e alacsonya a járműveik árát. A VSquare pedig iparági forrásokra hivatkozva azt írta hírlevelében, hogy a kormány az EU koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklésére létrehozott helyreállítási és rezilienciaépítési eszközéhez (RRF) csatlakozó REPowerEU-fejezetből érkező pénzből garantálna folyamatos keresletet a kínaiaknak, ezzel segítve a további térnyerésüket.
Utóbbira reagált most úgy az Európai Uniós Fejlesztésekért Felelős Államtitkárság, hogy az értesülés nem igaz.
Az államtitkárság szerint álhír
Az államtitkárság szerint éppen a felvetés ellenkezője az igaz, tehát a vállalkozások maguk dönthetnek arról, hogy milyen értékű és teljesítményű járművet kívánnak beszerezni a programban, hiszen tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz megvásárlásához is kérhető vissza nem térítendő állami hozzájárulás a most aktuális 30 milliárdos keretösszegből.
Egy jármű beszerzéséhez az akkumulátor kapacitásának függvényében 2,8–4 millió forint támogatás nyerhető el. A támogatási kérelmeket 2024. február 5-től lehet benyújtani
– részletezte az államtitkárság, amely egyébként a támogatási programot Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervéből (HET), valóban európai uniós forrásból finanszírozza.