Csúcson van a társasjátékipar, ha most belép egy új szereplő, biztos, hogy ki fog lépni kettő, akkora a verseny – mondta Hegedűs Csaba a Világgazdaságnak. A társasjátékszerzőt és -fejlesztőt, az A-games kiadó és forgalmazó ügyvezetőjét lapunk a társasjátékpiacról és a társasjátékiparról kérdezte.
Hegedűs Csabával a Társasjátékok Ünnepén készítettünk interjút. Az általa képviselt kiadó elsősorban magyar játékszerzők ötletei alapján készít társasjátékokat és játékelemeket, amelyeket magyar és nemzetközi piacon értékesít.
Ugyanezen az eseményen nyilatkozott nekünk a témában Karcagi Péter játékszerző, a Cogitate Games kiadó tulajdonosa, aki az elmúlt bő évtizedben hét magyar fejlesztésű játékot adott ki, köztük a Walking Babyt és az Operatorst. Vállalata a fából készült társasjátékokra összpontosít.
Megszólalt még Szilágyi László Gábor társasjátékszerző és -fejlesztő is, aki a Bunnyhog Games kiadó ügyvezetője. Ezúttal az Ajándéközön játékával érkezett, amely az idei legjobb három jelölt közé került a Játékos Emberek Magazinja családi díjkategóriájában.
Modern társasjátéknak az számít, amelyben nincsenek dobókockák, sőt bábuk és pálya sem – hívta fel a figyelmet Karcagi Péter. Hegedűs Csaba ennek kapcsán jelezte, hogy manapság az emberek sokkal tudatosabban vásárolnak, és megfontolják, hogy mire és mennyit költenek. A vásárlói visszajelzések alapján a kompakt, megfizethető és élményt nyújtó játékok a népszerűek, valamint a „cukiság”. Keresettnek számít az állatos és a keleti jellegű, indiai, japán, kínai, arab témájú játék.
Fontos szempont, hogy olcsó, tartalmas, szórakoztató és innovatív legyen a játék. A kevesebb néha több, nem attól lesz jó egy játék, hogy minél nagyobb, sok alkatrészes és csilivili. Az ötlet a fontos, ami megadja hosszú távon is a játékélményt, és a társaság, amelyikkel játszom – magyarázta Hegedűs Csaba.
Karcagi Péter elmondta, két irányból szokták megközelíteni a társasjáték-fejlesztést. Az egyik az, amikor ötlethez keresnek mechanikát, a másik pedig ennek a fordítottja. Hegedűs Csaba általában mechanizmusokból indul ki, de a legutóbbi játékai elsősorban valamilyen személyesebb témára épültek. Ilyen az Impression, ami a nyomdaiparról szól, vagy a Sakura és a Sakura Dice. Az utóbbiaknál cseresznyefát kell nevelni, és mivel neki vannak fái, az ötletei nagy részét onnan merítette.
Miután megvan a játék magja,
Az, hogy egy játék meddig van a polcokon, attól függ, mekkora sikersztoriról van szó. Általánosságban a boltok fél- és kétéves időciklusban árulják a termékeket, mivel ezután a fogyasztók elveszítik az érdeklődésüket.
A kiadó oldaláról nézve legalább négy-ötszörös árazásra van szükség az önköltséghez képest, hogy abból valamennyi maradjon is nála. Karcagi Péter azt tapasztalja, hogy
a nagykereskedők 60-70 százalék kedvezményt is kérnek az ajánlott végfelhasználói árból ahhoz, hogy egyáltalán szóba álljanak egy kiadóval.
Ha ezt számokban nézzük, akkor egy nettó 10 ezer forintos társasjáték árából nagyjából 2 ezer forint az önköltségrész. A nagykereskedő ezután a maradék 8 ezer forint 60-70 százalékát kéri, azaz 3 ezer forintért szeretné átvenni azt a játékot, amit a kiadó 2 ezerért készített el. Ezután ő 5-20 százalékos haszonnal adja tovább a kiskereskedőknek, amelyek akár 30-35 százalékot is elkérhetnek a fogyasztói nettó árból.
Erre csatlakozott rá Szilágyi László Gábor, aki hozzátette, hogy a javadalmazás függ a játék komplexitásától. Ha sok összetevőből áll a termék, akkor több tervezőt és kivitelezőt kell megfizetni. Szerinte egyre nagyobb összeget kell befektetni, mire egy ötletből kész termék lesz. Ennek oka, hogy a fogyasztók azt a minőséget, termékmennyiséget és energiát várják a kis kiadóktól is, mint amire a nagyok képesek.
Karcagi Péter ugyanakkor felhívta arra is a figyelmet, hogy ezek nem ökölszabályok, és a haszon megoszlása nagyban függ attól, hogy az adott szereplőnek mekkora a piaci részesedése.
Hegedűs Csaba szerint összetett kérdés, hogy kit mekkora összeg illet a játék árából. Egy biztos, hogy a szellemi díjazás a kisebb és az anyagköltség a nagyobb. „Kiadója válogatja, hogy a szerzőket mennyire fizeti meg. Az európai trend a példányonként 0,5–2 euró. Magyarországon ez 150–500 forint, a játék fogyasztói árától függetlenül.”
A legtöbb energiát a kiadó teszi bele, ebből fakadóan a legtöbb pénzt is. A kiadó lehet, hogy csak 160 forintot fizet a szerzőnek, de ő fizeti a grafikust, a gyártást, a szállítást, a vámoltatást, ha külföldön gyártat, a logisztikát és a marketinget is. Egy játéknak csak a grafikai költsége százezertől több millió forintig terjedhet.
Nincs recept arra, hogy melyik az a játék, amely biztosan nyereséges vagy veszteséges lesz Hegedűs Csaba szerint. Nagy valószínűséggel azonban sikeres lesz az a játék, amely külföldön népszerű, netán díjat is nyert. Olyan játék pedig nincs, amelyet ne lehetne eladni: a kérdés inkább az, hogy mennyiért, és a végeredmény mit mutat.
Ha egy kiadó nem tud nyereségesen üzemelni, akkor előbb-utóbb megszűnik. Márpedig nem szűnnek meg kiadók.
Ha már a díjaknál tartottunk, a Világgazdaság megkérdezte Szilágyi László Gábort, szerinte mit tudhat az Ajándéközön, ami miatt bekerült a JEM családi kategória díja top 3 jelöltje közé. A szerző szerint olyan moduláris rendszert fejlesztettek, amely képes a legkisebb gyereket és az idős nagyszülőt egy asztalhoz ültetni. „Úgy gondolom, hogy ez más játékoknál nem tud ennyire organikusan megvalósulni” – vélekedett.
Évente megjelenik közel 280-300 társasjáték Magyarországon, magyar nyelven. Ezek azonban nem magyar fejlesztésű társasjátékok, hanem a kiadók által lefordított címek. Közülük mintegy 20-30 mögött lehet magyar szellemi munka – világított rá Hegedűs Csaba.
A magyar játékosokban van egy berögződés, hogy ami magyar, az nem feltétlenül jó akár ötletben, akár kivitelezésben. A játékos inkább egy külföldi sikeres szerző játékáért vagy díjnyertes játékért fizet. Kiemelte, hogy maga is kapott visszajelzést arról, hogy a Játékos Emberek Magazinja díjnyertes játékait jobban keresték. Ez azért van, mert segít a laikusoknak támpontot adni, hiszen az adott játék már tetszett egy csoportnak, a zsűrinek.
Szilágyi László Gábor szerint azonban nagy az igény a magyar társasjátékokra, de csak fejlesztőként megélni ebből nem lehet ma Magyarországon. A magyarosított külföldi játékok dominálják a piacot. (Korábbi cikkünkben Szöllősi Péter játéktervező is hasonlóan vélekedett.)
A nagy kiadók rengeteg pénzt mozgatnak meg hosszú évek munkája gyümölcseként. Az a tapasztalat, hogy kevesebb magyar fejlesztésű terméket forgalmaznak, egy külföldön már sikeres termék magyar változatát gyorsabban és eredményesebben tudják itthon bevezetni.
Elképesztően minimális az a cím, amely mögött magyar szellemi munka áll, és a hazai piacra készül.
A társasjáték-felvevő piac telített, nagyon sok játék jelenik meg. A kevés példányszámú kiadás pedig nem profitábilis. Csak marketingre milliókat kell elkölteni – szögezte le Szilágyi.
Hegedűs Csaba szerint a magyar játékiparnak az adna nagy lökést, ha a magyar vásárlók bizalmat adnának azoknak a kiadóknak, amelyek magyar fejlesztésű játékokat hoznak forgalomba. Léteznek ugyanis nagyon jó magyar játékok, amelyek megállják a helyüket a nemzetközi piacon is. Ennek ellenére egy magyar kis kiadó vért izzad, mire elad ezer játékot.
Ha a magyar vásárlók tudatosabbak lennének, és bizalmat adnának egy új magyar terméknek, akkor azzal támogatnának egy magyar szerzőt, egy magyar grafikust, egy magyar kiadót és forgalmazót, aminek következménye az lehet, hogy a sikeren felbuzdulva még több magyar játékot adnak ki. Idővel pedig eljuthatnánk odáig, hogy egy szerző nem 156 forintot, hanem többet kap egy játékáért – érvelt.
Karcagi Péter első tanácsa, hogy a társasjátékos világba belépők először olyan játékokkal kezdjenek, amelyek pörgősek, egyszerűek és rögtön élményt adnak. A játékszabályok böngészése ugyanis elveheti a kezdeti lelkesedést. A második tanácsa, hogy csatlakozzanak valamilyen közösségbe, klubba, ahol már vannak tapasztaltabb játékosok, ugyanis ők pillanatok alatt meg tudnak értetni még összetettebb játékokat is.
Hogy anyagilag megéri-e, mindenki maga dönti el. Karcagi Péter azt vette észre, hogy aki egyszer ráérzett a társasjátékozás ízére, az nagyon szívesen vesz újabb és újabb élményt nyújtó játékot, és nem sajnálja a pénzt a hobbira. Pár ezer, pár tízezer forinttal el lehet indulni ezen a vonalon, nem szükséges hozzá félretenni vagy havonta százezreket spórolni.
Társasjáték Magyarországon: durva, mennyibe kerül karácsonykor – de megéri
A szórakoztató társasjátékok mögött egy többmilliárdos iparág húzódik Magyarországon, számos szereplővel és több százezer játékossal. De mi magyarázza a felfokozott érdeklődést? A társasjáték egy apró ötlet egy dobozban, ami segít a személyes kapcsolódásban és a kompetenciák fejlesztésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.