A Z generáció nem csupán a világ első digitális bennszülött generációja, hanem a fogyasztói piacok jövőjét meghatározó erő is, így jelentős hatással bír a vállalatok jövőbeli stratégiáira. A Z generáció, bár jelenleg még nem rendelkezik a legnagyobb vásárlóerővel, a leggyorsabban növekvő fogyasztói szegmens, amely a közeljövőben meghatározó szerepet tölthet be a piacokon – írja a Gen Z Report, amely jelentés az első „digitális bennszülött” generáció, 1995 és 2006 közt született korcsoport értékrendjét, vásárlási preferenciáit és költési szokásait mutatja be.
A 2024-es Gen Z Report Magyarország eddigi legátfogóbb elemzése erről a generációról és rávilágít, hogyan integrálódnak az értékalapú döntések és a technológiai innovációk a mindennapjaikba.
A Z generáció többsége városokban és a szüleivel él. Utóbbi csökkenti az anyagi terheket és lehetővé teszi a fiataloknak, hogy tanulmányaikra és személyes céljaikra koncentráljanak. A megkérdezettek 36 százaléka még tanul, ugyanakkor jelentős részük már munkát is vállal, hogy önállóságukat megteremtsék. A legtöbben városban (55,4 százalék) és Budapesten (18,8 százalék) élnek.
Az eredmények alapján a Z generáció rendkívül erősen kötődik a digitális világhoz. Tagjai naponta átlagosan 4,6 órát töltenek online, és a közösségi média, különösen
kiemelt szerepet játszik az információszerzésben és a vásárlási döntésekben.
A legnépszerűbb platformok a Facebook (72 százalék), az Instagram (71 százalék) és a dinamikusan növekvő TikTok (61 százalék).
Az online vásárlás egyre nagyobb szerepet tölt be a generáció életében, és tagjai gyakran rendelnek külföldi platformokról, különösen a SHEIN-ről és a TEMU-ról.
A Z generáció nem tud egy izzót kicserélni, sokat szorong, ezért többet betegeskedik – de mi ennek az oka?
Egy friss brit kutatás szerint a 18 és 24 év közötti munkavállalók közel harmada vett ki betegszabadságot stressz miatt az elmúlt évben, míg az idősebbek jobban bírják a rájuk nehezedő nyomást, az 55 felettieknél csak 10 százalék nem bírta a terhelést. Ráadásul egyre élesebben jelentkezik egy kulturális különbség is: a Z generáció negyede alapvető háztartási feladatokhoz is segítséget kér, mert fogalma sincs, hogyan kell elvégezni.
A kutatás szerint a Z generáció 40 százaléka rendelkezik saját jövedelemmel. Bár a jelenlegi szabadon elkölthető jövedelmük átlagosan 61 684 forint, az általuk vágyott havi jövedelem 393 ezer forint körül mozog. Ugyanakkor a generáció tagjainak büdzséje igencsak széles skálán mozog és sokan még nincsenek jelen a munkaerő-piacon.
A vásárlási döntésekben kiemelten fontos a generáció számára az ár-érték arány. Bár a fiatalok az etikai és fenntarthatósági szempontokat figyelembe veszik, a magasabb ár gyakran visszatartja őket az ilyen termékek megvásárlásától.
A kutatás szerint 88 százalékuk a jó ár-érték arányt tartja a legfontosabbnak, szemben a márkanév csupán 12 százalékos jelentőségével.
Hasonló tendencia figyelhető meg a kedvező ár (75 százalék) és a fenntarthatóság (25 százalék) közötti választásnál is, ami azt mutatja, hogy a generáció főként a praktikumot és a megfizethetőséget helyezi előtérbe.
Összességében a Z generáció digitálisan aktív, árérzékeny és tudatos fogyasztó, de rendkívül sokszínű csoport. A márkáknak és a vállalatoknak elengedhetetlen, hogy felismerjék ezeket a különbségeket, és célzott, személyre szabott stratégiákat alkalmazzanak, hogy valóban releváns módon szólítsák meg ezt a generációt
– írták a tanulmány szerzői.
Az egyirányú kommunikáció helyett az élményalapú, interaktív és értékalapú megközelítés lehet az, amely igazán hatékonyan építi a kapcsolatot a Z generációval.
A kutatást a Diverzum Magyarország diákhálózat, a Quantum Magyarország diákszövetkezet, Steigervald Krisztián generációkutató és a PwC Magyarország készítette 8 ezer fő megkérdezésével 2024 májusában, valamint korábbi tanulmányok elemzésével. A kutatás 15 év felett reprezentatív korra, 18 év felett pedig reprezentatív korra, nemre és lakóhely településtípusára vonatkozóan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.