BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezek a fiatalok lesznek a vállalatok aranybányái

Elkészült Magyarország eddigi legátfogóbb kutatása az első „digitális bennszülött” korcsoportjáról. A Z generáció tagjai csaknem hétszer kevesebbet keresnek, mint amit álomjövedelemnek tartanak. Számukra kiemelten fontos az ár-érték arány a vásárlási döntésekben, a korcsoport főként a praktikumot és a megfizethetőséget helyezi az előtérbe.

A Z generáció nem csupán a világ első digitális bennszülött generációja, hanem a fogyasztói piacok jövőjét meghatározó erő is, így jelentős hatással bír a vállalatok jövőbeli stratégiáira. A Z generáció, bár jelenleg még nem rendelkezik a legnagyobb vásárlóerővel, a leggyorsabban növekvő fogyasztói szegmens, amely a közeljövőben meghatározó szerepet tölthet be a piacokon – írja a Gen Z Report, amely jelentés az első „digitális bennszülött” generáció, 1995 és 2006 közt született korcsoport értékrendjét, vásárlási preferenciáit és költési szokásait mutatja be.

Teens,In,Circle,Holding,Smart,Mobile,Phones,-,Multicultural,Young
z generáció
A Z generáció a világ első digitális bennszülött generációja / Fotó: DavideAngelini / Shutterstock

A 2024-es Gen Z Report Magyarország eddigi legátfogóbb elemzése erről a generációról és rávilágít, hogyan integrálódnak az értékalapú döntések és a technológiai innovációk a mindennapjaikba.

A Z generáció többsége városokban és a szüleivel él. Utóbbi csökkenti az anyagi terheket és lehetővé teszi a fiataloknak, hogy tanulmányaikra és személyes céljaikra koncentráljanak. A megkérdezettek 36 százaléka még tanul, ugyanakkor jelentős részük már munkát is vállal, hogy önállóságukat megteremtsék. A legtöbben városban (55,4 százalék) és Budapesten (18,8 százalék) élnek.

Z generáció: az első digitális bennszülött korcsoport

Az eredmények alapján a Z generáció rendkívül erősen kötődik a digitális világhoz. Tagjai naponta átlagosan 4,6 órát töltenek online, és a közösségi média, különösen

  • a Facebook,
  • Instagram
  • és TikTok

kiemelt szerepet játszik az információszerzésben és a vásárlási döntésekben.

A legnépszerűbb platformok a Facebook (72 százalék), az Instagram (71 százalék) és a dinamikusan növekvő TikTok (61 százalék).

A fenntarthatóság messze nem olyan fontos, mint a jó ár-érték arány

Az online vásárlás egyre nagyobb szerepet tölt be a generáció életében, és tagjai gyakran rendelnek külföldi platformokról, különösen a SHEIN-ről és a TEMU-ról.

A Z generáció nem tud egy izzót kicserélni, sokat szorong, ezért többet betegeskedik – de mi ennek az oka?

Egy friss brit kutatás szerint a 18 és 24 év közötti munkavállalók közel harmada vett ki betegszabadságot stressz miatt az elmúlt évben, míg az idősebbek jobban bírják a rájuk nehezedő nyomást, az 55 felettieknél csak 10 százalék nem bírta a terhelést. Ráadásul egyre élesebben jelentkezik egy kulturális különbség is: a Z generáció negyede alapvető háztartási feladatokhoz is segítséget kér, mert fogalma sincs, hogyan kell elvégezni.

A kutatás szerint a Z generáció 40 százaléka rendelkezik saját jövedelemmel. Bár a jelenlegi szabadon elkölthető jövedelmük átlagosan 61 684 forint, az általuk vágyott havi jövedelem 393 ezer forint körül mozog. Ugyanakkor a generáció tagjainak büdzséje igencsak széles skálán mozog és sokan még nincsenek jelen a munkaerő-piacon.

Young,Man,Buying,Groceries,At,The,Supermarket.,Other,Customers,In
A vásárlási döntésekben kiemelten fontos a korcsoport számára az ár-érték arány / Fotó: hedgehog94 / Shutterstock

A vásárlási döntésekben kiemelten fontos a generáció számára az ár-érték arány. Bár a fiatalok az etikai és fenntarthatósági szempontokat figyelembe veszik, a magasabb ár gyakran visszatartja őket az ilyen termékek megvásárlásától.

A kutatás szerint 88 százalékuk a jó ár-érték arányt tartja a legfontosabbnak, szemben a márkanév csupán 12 százalékos jelentőségével.

Hasonló tendencia figyelhető meg a kedvező ár (75 százalék) és a fenntarthatóság (25 százalék) közötti választásnál is, ami azt mutatja, hogy a generáció főként a praktikumot és a megfizethetőséget helyezi előtérbe.

Összességében a Z generáció digitálisan aktív, árérzékeny és tudatos fogyasztó, de rendkívül sokszínű csoport. A márkáknak és a vállalatoknak elengedhetetlen, hogy felismerjék ezeket a különbségeket, és célzott, személyre szabott stratégiákat alkalmazzanak, hogy valóban releváns módon szólítsák meg ezt a generációt

– írták a tanulmány szerzői.

Az egyirányú kommunikáció helyett az élményalapú, interaktív és értékalapú megközelítés lehet az, amely igazán hatékonyan építi a kapcsolatot a Z generációval.

A kutatást a Diverzum Magyarország diákhálózat, a Quantum Magyarország diákszövetkezet, Steigervald Krisztián generációkutató és a PwC Magyarország készítette  8 ezer fő megkérdezésével 2024 májusában, valamint korábbi tanulmányok elemzésével. A kutatás 15 év felett reprezentatív korra, 18 év felett pedig reprezentatív korra, nemre és lakóhely településtípusára vonatkozóan.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.