A Meta a mesterséges intelligencia (MI) segítségével, a saját döntéseink alapján választja ki, hogy milyen tartalmakat sorol előre. A cég 22 kártyával mutatja be, hogyan rangsorolják és ajánlják a tartalmakat a Facebookon és az Instagramon a felhasználóknak. Például egy poszt megosztása gyakran azt jelzi, hogy azt érdekesnek találta az ember, ezért az MI ezt figyelembe véve ajánl hasonló tartalmat.

Chiang,Mai,,Thailand,-,Oct,23,,2017:,A,Woman,Hand
Fotó: Shutterstock

Az is kiderült, hogy mi alapján ajánl nekünk ismerősöket az algoritmus: a minket érdeklő emberek között szerepelhetnek a facebookos ismerőseink ismerősei vagy olyanok, akikkel azonos csoportokban vagyunk tagok. A rendszer minden egyes profilra vonatkozóan kiszámít egy pontszámot az alapján, hogy mekkora valószínűséggel lépnénk kapcsolatba vele, majd ezeket a számok alapján rangsorolja. Végül az algoritmus szűrők segítségével eltávolít minden olyan felhasználót, aki megsérthette a közösségi alapelveket.

Nick Clegg, a Facebookot és az Instagramot birtokló Meta globális kapcsolatokért felelős vezetője egy bejegyzésben elárulta: az átláthatóság fontos, mert így az emberek jobban tudják irányítani, hogy mit látnak a közösségi médiában, ezért hozták létre a kártyákat. Clegg azt is alárulta, hogy a vállalat az elkövetkező hetekben kiterjeszti a Miért látom ezt? funkciót a Facebook Reels, az Instagram Reels és az Instagram Explore fülére. Ez lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy megtudják: 

korábbi tevékenységük hogyan befolyásolhatta a rendszert abban, hogy éppen azt a tartalmat mutassa meg nekik.

A cég azt is bejelentette, hogy az elkövetkező hetekben megkezdi a kutatóknak szánt új eszközcsomag, a Content Library és az API bevezetését, amely az Instagram és a Facebook egy csomó nyilvános adatát tartalmazza. Az adatok ebben a könyvtárban kereshetők, vizsgálhatók és szűrhetők lesznek. A kutatók a jóváhagyott partnereken keresztül igényelhetnek majd hozzáférést ezekhez az eszközökhöz

Így hódította meg a világot a generatív MI

A tavaly november végén elindított ChatGPT villámgyorsan meghódította az internetet, képes emberi beszélgetés pontos utánzására, szöveget generálni, képeket és videókat készíteni. Tud dalokat komponálni, recepteket, e-maileket szerkeszteni vagy fogalmakat tömören összefoglalni az interneten talált információk felhasználásával. A Microsoft az új technológiát az Edge böngészőjébe, a Bing keresőjébe és a Skype üzenetküldő szolgáltatásába is beépíti.

Sőt, megérkezett a ChatGPT legfrissebb verziója, amely már a GPT-4 nyelvi modellt használja fel. Mindez felkeltette a riválisok érdeklődését is, így jó néhány cég dobta piacra a saját megoldását, többek között a Google, de van kínai és orosz chatbot is. Bár a ChatGPT és más, nemrég bemutatott mesterséges intelligenciák képességei lenyűgözték a kutatókat, az etikusok és a törvényhozók egyre jobban aggódnak amiatt, hogy a szabályozás nélküli rendszerek milyen károkat okozhatnak a társadalomban.

Minden harmadik fiatal aggódik amiatt, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkáját

A munkavállalók 12 százaléka használt már mesterséges intelligenciát, ez nagyobb arányban jellemző a fiatalokra, a felsőfokú végzettségűekre és a Budapesten élőkre – áll a Profession.hu közleményében. A munkavállalók többnyire segítségként tekintenek a mesterséges intelligenciára, ugyanakkor a fiatalok és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők közül minden harmadik munkavállaló aggódik amiatt, hogy a munkáját érintheti a mesterséges intelligencia elterjedése.