Nincs kőbe vésve a belső égésű motorok 2035-ös betiltása – legalábbis ebben reménykednek az európai autógyártók azok után, hogy bizonyos engedményeket sikerült kicsikarniuk az Európai Bizottságtól. Megérezték a végszagot, és most még többet akarnak.
Az áttörést szerintük az hozta meg, hogy Ursula von der Leyen a múlt héten bemutatta az új mestertervet, amely többek között nagyobb rugalmasságot biztosít az autógyártóknak a kibocsátási szabályok területén. A 2023-ban jóváhagyott terv a belső égésű motorok eladásának 2035-től kezdődő tilalmáról ugyan változatlanul érvényben van, de az egység szemmel láthatóan repedezik.
„Nyújtsd a kisujjadat az autóiparnak, és az egész kezedet akarja” – nyilatkozta a Politicónak Julia Poliscanova, a Transport & Environment zöld civil szervezet járművekkel foglalkozó igazgatója. „Mielőtt még megszáradt volna a tinta az autóipari terven, máris a technológiai nyitottságot követelték. Az EU zöldmegállapodása lassan ki fog vérezni, ha a törvényhozók nem állnak ki mellette” – figyelmeztetett.
Az ukrajnai háború, a populista erők sikerei a tavalyi választásokon és az európai autóipar egyre súlyosbodó gondjai kezdik megingatni Brüsszelt a portál tudósítása szerint. Az Európai Parlament legnagyobb frakciója,
az Európai Néppárt ígéretet tett a tilalom feloldására,
és ugyanez a célja Németország várható következő kancellárjának, Friedrich Merznek is. Németország szeretné, ha a tilalom nem vonatkozna az e-üzemanyagokra – a benzin szintetikus alternatívája azonban sokkal drágább, mint a fosszilis üzemanyagok, és nem készül nagy mennyiségben.
Olaszország pedig úgy módosítaná a törvényt, hogy kivételt kapjanak a bioüzemanyagok, annak ellenére, hogy aggódnak az erdőirtás, a biológiai sokféleség csökkenése és a talajerózió miatt. Lengyelország szintén támogatja ezt az elképzelést.
Franciaországban a bizottsági döntés hírére pezsgőt bontottak a Renault douai-i gyárában. Luca De Meo, a cég vezérigazgatója üdvözölte azt is, hogy a bizottság támogatja a technológiai semlegességet, ami azt jelenti, hogy nem csak az akkumulátoros autók teljesíthetik a zöld célokat.
„Ez utat nyit egy olyan logikának, amelyet mindig is támogattunk. Mondjátok meg, milyen célt kell elérnünk, de ne azt, hogyan tegyük ezt meg” – jelentette ki, megjegyezve, hogy
az ellenség nem egy technológia helyett egy másik – az ellenség a szén-dioxid.
Nem minden autógyártó üdvözölte azonban a döntést. A svéd Volvo, amelyet 2010-ben vásárolt meg a kínai Geely cég, azt akarta, hogy a célok maradjanak a régiben. „Azok, akik elvégezték a házi feladatukat, nem kerülhetnek hátrányos helyzetbe a hatályos jogszabályok utolsó pillanatban történő módosítása miatt” – írta közleményében a vállalat.
A francia kormány is változatlanul támogatja a tilalmat, de úgy véli, hogy a lazítás segít, hogy az autógyártók teljesítsék 2035-re a feltételeket. „Paradox volt azt kérni a gyártóktól, hogy büntetést fizessenek, miközben támogatják is őket” – fogalmazott a Renault-gyárban Stéphane Séjourné, az EB alelnöke.
A tilalom ellenzői azonban sokkal tovább akarnak menni. „Kényszerítettük a bizottságot, hogy távolítsa el a bírságcsapdát, és vegye előre a szén-dioxid-rendelet felülvizsgálatát. Most azonnal közös frontot kell teremtenünk, hogy legyőzzük a zöldmegállapodás őrületét” – jelölte ki az irányt Adolfo Urso olasz ipari miniszter.
Filip Turek cseh EP-képviselő, a szélsőjobboldali Hazafiak Európáért csoportosulás tagja szerint
a bizottság autóipari terve a 2035-ös tilalom végének kezdetét jelenti,
a választáson győztes német kereszténydemokraták szerint pedig „elégtelen”.
„Meggyőződésem, hogy az európai autópiacot fenyegető legnagyobb veszélyt már nem a kínai versenytársak jelentik, hanem az európai szabályozások áradata” – fogalmazott Thomas Bareiß, a CDU közlekedési szóvivője a Bundestagban. „A kibocsátási célokat teljesen el lehetett volna törölni; eddig senki nem tudta nekem meggyőzően megmagyarázni, hogy miért van egyáltalán szükségünk kibocsátási célokra a sikeres klímavédelemhez” – tette hozzá.
A tilalom fenntartása szerinte bizonytalanságot okoz a piacon, és késlelteti az alternatív üzemanyagok elterjedését.
A törvény védelmezői utóvédharcot vívnak, hogy megakadályozzák a jogszabály használhatatlanná hígítását. „Az Európai Bizottság kinyitotta Pandora szelencéjét, mert az Európai Néppárt nemcsak néhány csavart akar elforgatni, hanem teljesen fel akarja borítani a belső égésű motorok tilalmát” – állítja Michael Bloss zöldképviselő.
François Kalfon szocialista EP-képviselő ugyan jóváhagyta az autóipari mentőcsomagot, de ő is attól tart, hogy a bizottság felülvizsgálata a 2035-ös tilalom megsemmisítésére irányuló törekvéssé válhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.