
Az álom is üzlet: több százmilliárd dolláros piac lett az alvásból
A globális alvásipar értéke 2024-ben megközelíti az 585 milliárd amerikai dollárt, ami közel 213 000 milliárd forintot jelent. A szektor az előrejelzések szerint folyamatosan növekedni fog, különösen a technológiai fejlesztések és a növekvő egészségtudatosság miatt.

Különösen látványos a bővülés az úgynevezett sleep tech, azaz alvást segítő technológiai eszközök piacán. Ez a szegmens 2023-ban körülbelül 17 milliárd dollárt tett ki, de 2034-re várhatóan eléri a 134,6 milliárd dollárt is (mintegy 49 000 milliárd forint). Az alváskövető eszközök külön piaca 2027-re 3,4 milliárd dollárra (1240 milliárd forintra) nőhet, míg az okos ágyak piacát 2032-re 6,05 milliárd dollárra (2200 milliárd forintra) becsülik. Az iparágban megtalálhatóak:
- természetes alváskiegészítők,
- alvásra optimalizált bőrápolási termékek,
- hangalapú meditációs appok
- és okosmatracok, amelyek valós időben követik az alvásminőséget és testhelyzetet.
Ahol az alvás luxusszolgáltatássá válik
Az alvásturizmus (sleep tourism) az utóbbi évek egyik legérdekesebb trendje, amely a wellness ipar részeként külön szolgáltatásként kezeli a minőségi pihenést. A Grand View Research szerint ez az új szektor különösen Észak-Amerikában erősödik, ahol prémium szállodák hangszigetelt szobákkal, fény- és hangszabályozással, alvástréninggel és relaxációs szolgáltatásokkal vonzzák a vendégeket.

A luxusmárkák is felismerték az alvás presztízsét: a szépségipar egyre inkább az alvás köré szervezi termékeit. Az Estée Lauder például alváskutatókat alkalmaz, hogy „éjszakai regenerálódásra” optimalizált krémeket fejlesszen, amelyek segítik a bőr természetes megújulási ciklusát.
Miért ekkora üzlet az alvás?
A válasz egyszerű: az emberek egyre fáradtabbak, az alvás pedig újraértékelődik, mint a fizikai és mentális egészség egyik alapköve. A stressz, a digitális túlterheltség és az alváshiány miatt világszerte nő az igény az alvást segítő termékek és szolgáltatások iránt. Az álom így nem csupán biológiai szükséglet, hanem fogyasztói élmény lett – és ez komoly üzleti lehetőséget kínál.




