A Tesla dominálja az amerikai elektromosautó-piacot, s ez még jó pár évig így lesz, egészen addig, míg a konkurensek folyamatban lévő óriásberuházásai meg nem valósulnak, és nem kínálnak versenyképes alternatívát a vásárlóknak. Az már a hagyományos autógyártókra vet rossz fényt, hogy az vezette fremonti óriásvállalat, írd és mondd, négy darab, lassan kiöregedő modellel uralma alatt képes tartani a teljes amerikai piacot.

Tesla Model 3 cars are seen at a Tesla showroom at a shopping mall in Beijing on April 29, 2022. (Photo by Jade Gao / AFP)
A Tesla Model 3-asból az első fél évben 106 ezret vásároltak az amerikaiak. Fotó: Jade Gao / AFP

A tavaly augusztusban elfogadott 430 milliárd dolláros inflációellenes törvény mindenesetre hazai pályán teremti meg a Tesla ellenpólusát, ám kérdés, hogy a konkurenciából lesz-e olyan, amely kiemelkedve megközelíti vagy felér a Tesla számaihoz. Ahogy a Toyota tette azt egykor az elbizakodott General Motorsszal. 

Szakértők egyelőre nem látnak erre valóban alkalmas szereplőt, az említett Toyota súlyos éveket vesztegetett el azzal, hogy a hibrid hajtású autókat favorizálta, tudomást sem véve az iparágban zajló és a Tesla vezette elektromos fordulatról. 

Döbbenetes Tesla-fölény, de hol vannak a többiek?

A japán cég most őrült összegeket fektet az átállásba, de csak másodhegedűs lehet ezen a területen. Ám ha a hidrogénhajtásra való átállás bejön neki, akkor Elon Musk nyugdíjasként valószínűleg több időt szentelhet népes családjának, és hosszasan töprenghet azon, hogy mit szúrt el. 

De most nem erről van szó, sőt: a Tesla élvezi azt a versenyelőnyt, amelyet döbbenetes értékesítési statisztikák támasztanak alá. Az S&P Global Mobility első féléves amerikai eladási adatai szerint 

Teslából közel tízszer annyi, 325,3 ezer darab fogyott, mint a mögötte 34,9 ezerrel kullogó Chevrolet-ből, 

amely a szintúgy nyugdíjra megérett Boltról próbálja lehúzni az utolsó bőrt. A GM vezérmárkáját az a Ford követi a dobogó harmadik fokán (26,9 ezer), amely a 3,5 milliárd dolláros költséggel megépítendő michigani akkumulátorgyára körüli vitából szeretne hamarabb kikeveredni. 

Ford's EV drive reboots historic Michigan factory once again
Workers put engines on the frame as Ford Motor Co. fuel powered F-150 trucks under production at their Truck Plant in Dearborn, Michigan on September 20, 2022. Construction crews are back at Dearborn, remaking Ford's century-old industrial complex once again, this time for a post-petroleum era that is finally beginning to feel possible.The manufacturing operation's prime mission in recent times has been to assemble the best-selling F-150, a gasoline-powered vehicle (Photo by JEFF KOWALSKY / AFP)
A Ford újraírja az elektromos átállás forgatókönyvét. Fotó: Jeff Kowalsky / AFP

Az is nyomasztja őket, hogy nem tudják eldönteni, az amerikai piac elég dinamikusan fog-e növekedni ahhoz, hogy az összes megkezdett vagy épülő új akkumulátor- és összeszerelő üzemet el tudja látni munkával.

A másik probléma anyagi vetületű, a Ford villanyautó-üzletága a friss adatok szerint az idei évet 4,5 milliárd dolláros veszteséggel zárhatja, ez az év elején becsült mínusz duplája, s emiatt át kell gondolniuk az átállás menetrendjét, és újra kell számolni a költségigényét. Ami biztos, a folyamatot eleve lassítani fogják.

Washingtonban nem kérnek a CATL-ból

Michiganben elvileg a kínai világelső CATL akkumulátorgyártó technológiájára épülne a hipermodern üzem, csakhogy a washingtoni törvényhozók trójai falóként tekintenek a kínaiakra, és erre hivatkozva nem engednék be őket. 

Jobb lenne, ha a dél-koreai cégekkel szövetkeznének, mint a Chrysler anyavállalata, a Stellantis, amely a Gödről ismert Samsung SDI-jal fog egy új 2 milliárd dolláros akkugyár felépítésébe amerikai földön. 

A CATL mint a Tesla legnagyobb akkubeszállítója vörös(csillagos) posztó az amerikai politika szemében, a minap egy republikánus szenátor kérdőre is vonta Elon Muskot, hogy miért akarja még szorosabbra fűzni üzleti kapcsolatát a kínai vállalattal, mert nem szeretné, ha a klímavédelmet szolgáló beruházások és villanyautó-vásárlások washingtoni támogatásából Peking részesülne. 

 

A Biden-adminisztráció az Egyesült Államokban amerikai vagy ellenőrzött részegységekből összeszerelt villanyautók vásárlásához 7500 dollárral járul hozzá, így érthető, ha határain belül akarja tartani a pénzt. Muskék emellett még az is megköszönhetik Washingtonnak, hogy olyan magas védővámokkal tartja távol Amerikától a kínai autókat, hogy azt a mégoly alacsony gyártási költség sem tudja versenyképessé tenni.

Meddig tarthat még az árverseny?

A Tesla nem sok levegőt hagy a konkurenseinek, a sorozatos árcsökkentéseivel magához édesgeti a potenciális vásárlókat. Elszívó ereje akkora, hogy csak kevés más modell sorozatgyártásához éri meg komplett, teljes körű összeszerelő üzemet felhúzni úgy, hogy azt ki is tudják használni. 

Márpedig a piacvezető Tesla Model Y crossoverből 200 ezer, a Model 3 szedánból 106 ezer fogyott az idei első hat hónapban, a többiek számára ez lehet az etalon. Összehasonlításképpen a Bolt 34,9 ezer, a Ford Mustang Mach E pedig 13,6 ezer darabot értékesített. 

Ez közel sem elég ahhoz, hogy kihasználjon egy tipikus összeszerelő üzemet, amelynek legalább 80 százalékon kell pörögnie ahhoz, hogy nyereséges legyen – írja a Reuters.

Amerika ragaszkodik a benzingőzhöz

Az Alliance for Automotive Innovation jármű-kereskedelmi csoport összesítése szerint az új technológiát képviselő autók (elektromos, plug-in hibrid és üzemanyagcellás) értékesítése 2023 első felében 8,9 százalékos részarányt mutatott, szemben az egy évvel korábbi időszak 6,3 százalékos adatával. 

A kínálatban 103 modell szerepel. Összehasonlításképp: az Európai Unióban az új generációs hajtás részaránya már alig marad el az 50 százaléktól a gépjármű-forgalmazásban.

tesla
Nyolcvanszázalékos kihasználtság kell a nyereséges termeléshez a szakértők szerint. Fotó: AFP

Az Egyesült Államokban a Tesla pozíciót rövid távon közvetlen veszély nem fenyegeti, a Cox Automotive piackutató szerint részesedése a villanyautóknál 66 százalék körüli, igaz, az idén több új belépő megjelenésével némi teret vesztett, de rajta kívül egyetlen márka sem rendelkezik 10 százalék feletti részesedéssel. 

A Cox becslése szerint a harmadik negyedévben az elektromosautó-eladások az összes amerikai járműeladás 8 százalékát teszik majd ki, szemben az egy évvel korábbi 6,5 százalékkal. 

A darabszám növekedését természetesen a Tesla árcsökkentési akciói hajtják, 

a cégnek még mindig bőven van mit engednie haszonkulcsából ahhoz, hogy befektetői elégedettek maradjanak, és riválisait háttérbe szorítsa. 

A Cox szerint a Tesla és a többiek egyre szélesebb rétegek számára teszik elérhetővé a villanyautó-vásárlást az árháborúval, aminek eredményeként az egy évvel ezelőtti átlagár a 70 ezer dollár környékéről idén júliusra 53 376 dollárra csökkent.

Szakszervezet? Az meg mi?

És ne feledkezzünk meg még egy fontos, a Teslát támogató tényről: az autógyártók közül egyedül náluk nem működik szakszervezet, az ilyen kezdeményezéseket Elon Musk tűzzel-vassal irtja, a szervezkedőket pedig rövid úton kirúgja. Az emiatt fizetendő esetleges kártérítés bakfitty ahhoz képest, amit a United Auto Workers ágazati szakszervezet által szervezett bérsztrájkok miatt veszíthetne a vállalat. 

A sztrájkok miatt kiesett munkaórák száma az Egyesült Államokban
 

A UAW a napokban egyre több üzemben szervez sztrájkot, hogy nyomatékot adjon a dolgozói bérköveteléseknek, egyben fejfájás okozva az elvárt emelés kigazdálkodásán matekozó GM, a Ford és a Stellantis vezetésének.