Cégvilág

Elektromos autók gumija: az egyik legnagyobb abroncsgyártó elmondta, mire lesznek képesek – jön az intelligens érzékelők új generációja

A gumiabroncs-érzékelők következő generációja túlmutat a puszta nyomásellenőrzésen: ezek a továbbfejlesztett eszközök képesek lesznek a szokatlan hőmérséklet-ingadozások észlelésére, a kisebb defektek felismerésére, a potenciális veszélyek előrejelzésére, valamint a járművezetők előzetes figyelmeztetésére bármilyen károsodás bekövetkezése előtt. A Világgazdaságnak adott interjúban a Continental gumiabroncs üzleti szektorának délkelet-európai vezetője, Martin Buday többek között arról is beszélt, kiknek éri meg a négy évszakos gumi, és hogy miért nem szabad halogatni a nyári és a téli gumi cseréjét.

Örök vita, hogy mikor kell gumit cserélni. 

A gumiabroncsok cseréje szempontjából két fontos tényezőt szükséges figyelembe venni. Először is, ha a hőmérséklet tartósan hét-nyolc fok fölé emelkedik, célszerű a téli gumikat nyárira cserélni, ugyanis a nyári gumiabroncsokat olyan keverékből készítik, amely jobb tapadást és menettulajdonságokat biztosít ezen hőmérsékleti szint felett. Másrészt, a törvényi szabályozást is szükséges figyelembe venni, hiszen egyes országokban – például Ausztriában – külön előírások vonatkoznak a téli gumiabroncsok használatára, amelyeket javasolt betartani. Nyugati szomszédunknál például a november 1. és március 31. közötti időszakban kötelező a téli abroncsok használata.

abroncs, gumi, continental
Elektromos autók gumija: az egyik legnagobb abroncsgyártó elmondta, mire lesznek képesek – jön az intelligens érzékelők új generációja / Fotó: Continental

Milyen problémákat okoz, ha valaki későn vált az adott évszaknak megfelelő abroncsra? 

A tapasztalatunk az, hogy sokan gondolják úgy, még elégséges a gumiabroncsuk tapadása, ezért nem cserélik le a téli gumikat nyáron sem. Valószínűsíthető, hogy ez sok esetben az anyagiak miatt van így. Főként az elmúlt két évben lehetett ez jellemző, amikor a magas miatt sokan kizárólag a létfontosságú termékekre költöttek, és a szerintük nem létfontosságú áruk, mint a gumiabroncsok, vásárlását elhalasztották. Másrészt 

sokan egyszerűen nincsenek tisztában azzal, hogy milyen következményekkel járhat, ha nem az évszaknak megfelelő gumiabronccsal szerelik fel autójukat.

A téli és nyári gumikra ugyanis eltérő szerkezet és anyagösszetétel jellemző, amelyeket kimondottan az egyes évszakok különböző időjárási és útviszonyainak megfelelően alakítanak ki a gyártók. Éppen ezért a téli időszakban a nyári abroncs sokkal merevebb lesz, romlik a tapadás, és végső soron általánosságban is – nemcsak havas útfelület esetén – megnő a féktáv. Ezzel pedig a vezető a saját és a mások biztonságát is veszélybe sodorja. Hasonlóképpen, ha nyáron téli gumival közlekedünk, a lágyabb keverék miatt hosszabb fékútra, illetve gyorsabb kopásra számíthatunk. 

Ha már infláció. Mekkora drágulás történt a hazai abroncspiacon, és ez mennyire illeszkedik az uniós, illetve régiós piacokhoz?

A végtermék árát egyértelműen befolyásolják a termelési költségek – beleértve a nyersanyagét, az energiáét, az egyéb ellátásét, valamint a munkaerőét –, a logisztikai kiadások alakulása, az adók, az illetékek és természetesen a versenykörnyezet is. 

Ezeket az ármeghatározásnál, az árak csökkentésekor ugyanúgy, mint áremeléskor, minden esetben szem előtt kell tartanunk. Mivel Magyarország EU-tagállam, ahol szabadkereskedelmi szabályozás van érvényben, viszont nem tagja az eurózónának, az árak meghatározásakor a versenytársakat és az árfolyamváltozásokat vesszük figyelembe. Minden, ami az EU-ban és a világban történik, hatással van ránk is. Úgy látjuk, hogy az elmúlt két-három év változásai minden európai gyártóvállalat működését befolyásolták: az energia-, a munkaerő- és a logisztikai költségek soha nem látott mértékben emelkedtek, ami minden gyártónak kihívást okoz.

Milyen abroncsokat keresnek most a vásárlók, és mi lehet a jövő gumiabroncsa? 

Mindenekelőtt a fenntarthatóságot emelném ki, amelynek jelentősége egyre nő. A fogyasztókat egyre inkább érdekli, milyen anyagokból készülnek a gumiabroncsok, milyen arányban kerül újrahasznosított anyag felhasználásra, vagy hogy az adott vállalat milyen mértékben elkötelezett a fenntarthatóság iránt. Esetünkben négy stratégiai fókuszterületet emelhetünk ki, amelyekkel a vállalat hozzájárul a környezetvédelemhez:

  • a szén-dioxid-semlegesség elérése,
  • a kibocsátásmentes mobilitás és ipar kiépítése,
  • a 100 százalékban körforgásos gazdaságra való törekvés,
  • valamint a felelős értékláncok kiépítése és fejlesztése.

Mi vagyunk az elsők, akik akár 65 százalékban újrahasznosított anyagokból készült gumiabroncsokat kínálnak. Mi több, mi voltunk az elsők, akik újrahasznosított PET-palackokból nyert poliészterrel készült gumiabroncsokat kezdtünk el értékesíteni. Véleményem szerint ezek fontos innovációk azoknak a vásárlóknak a szemében, akik hajlandók áldozatot hozni a környezetükért.

A második trend a négy évszakos abroncsok iránti fogyasztói igény növekedése. 

Azok az ügyfelek, akik évente kevesebb kilométert vezetnek, vagy nem gond számukra, hogy havazás idején otthon hagyják autóikat, a klímaváltozás miatt szívesen váltanak négy évszakos gumikra. Ez az abroncstípus nagyszerű és egyben észszerű kompromisszum a téli és a nyári gumik között. Úgy látjuk, hogy az elmúlt három-négy évben ez volt a leggyorsabban növekvő szegmens a piacon. Megfelelő teljesítményt nyújtanak a legkülönbözőbb időjárási körülmények között, csökkentve az évszakok szerinti abroncscsere szükségességét. Ez nemcsak a karbantartást egyszerűsíti, hanem összhangban van a fenntarthatóbb és költséghatékonyabb vezetési megoldások iránti növekvő vásárlói igényekkel is. A négy évszakos gumiabroncsok elterjedése azt a szélesebb körű tendenciát tükrözi, amely szerint a fogyasztók a változó környezeti körülmények és az életstílusuk igényeihez igazodva sokoldalú és költséghatékony megoldásokat keresnek.

continental, buday
Martin Buday elmondta, kiknek éri meg a négy évszakos gumi / Fotó: Continental

A harmadik trend, amely meghatározza a piacot, az az egyre erősebb szegmentáció, amelynek során két markáns fogyasztói csoport kialakulásának lehetünk tanúi. Közülük az elsőre jellemző, hogy egyre tudatosabb a prémium-gumiabroncsok által kínált minőség tekintetében. Ez a fogyasztói csoport folyamatosan bővül, különösen a négy évszakos gumiabroncsok piacán. A második csoportot pedig egyre inkább árérzékeny vásárlók alkotják, aminek következtében növekszik az olcsó ázsiai márkák importja. Mi azokat a vásárlókat szeretnénk megszólítani, akik számára fontos szempont a minőség.

Mi a Continental környezetvédelmi stratégiája? 

Ahogy már említettem, a környezetvédelem kulcsfontosságú eleme a vállalati stratégiának. Kiemelném, hogy már most minden gumiabroncsgyárunk megújuló forrásokból származó energiát használ. Vállaltuk, hogy 2025-ig tovább csökkentjük a szén-dioxid-kibocsátásunkat, és célunk, hogy teljesen szén-dioxid-semleges vállalat legyünk. Terveink szerint 2030-ra a környezeti és társadalmi felelősségvállalás tekintetében a leginkább élenjáró gumiabroncsgyártóvá szeretnénk válni. Keményen dolgozunk azon, hogy csökkentsük a létesítményeinkben keletkező hulladékot, és hogy 2030-ra 95 százalékra növeljük az újrahasznosítási arányt.

Az irányváltás ellenére továbbra is elsődleges prioritásunk marad termékeink biztonságossága. Gumiabroncsainkat széles körű tesztelésnek vetjük alá, az anyagbiztonságot, a teljesítményt és a hatékonyságot helyezzük előtérbe.

Mit kell tudni az okosabroncsokról, mit tervez ebben a szegmensben a cég? 

Úttörők vagyunk a technológiai innováció és fejlesztés terén. A jövő gumiabroncsai intelligens érzékelőkkel vannak felszerelve, tükrözve a modern járművek más elemein már alapfelszereltségnek számító, kifinomult ellenőrző és korai figyelmeztető rendszereket. Ezek célja a lehetséges károk megelőzése és a biztonság fokozása. A jelenleg már elterjedt gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPMS) figyelmezteti a járművezetőket, ha szükséges a keréknyomás ellenőrzése. A gumiabroncs-érzékelők következő generációja azonban túlmutat a puszta nyomásellenőrzésen.

Ezek a továbbfejlesztett érzékelők képesek lesznek 

  • a szokatlan hőmérséklet-ingadozások észlelésére,
  • a kisebb defektek felismerésére,
  • a potenciális veszélyek előrejelzésére,
  • valamint az autótulajdonosok vagy a járművezetők előzetes figyelmeztetésére bármilyen károsodás bekövetkezése előtt.

Ez a technológia jelentős ugrás a biztonságos közlekedés és karbantartási technológia terén. Továbbá büszkén vezetünk be gyártásunkba olyan fejlesztéseket, mint az RFID (rádiófrekvenciás azonosítás) technológia, amely forradalmi eszköz a gumiabroncsokkal kapcsolatos adatok kezelése terén. A megoldás elektromágneses mezők segítségével azonosítja és követi a tárgyakra erősített tageket (jelölőket). Az RFID alkalmazása során egy passzív csipszetet ágyazunk be az abroncsba. Az azonosítóhoz kapcsolódó adatokat egy felhőalapú rendszerben tároljuk, amely így az abronccsal kapcsolatos információkhoz könnyű és biztonságos hozzáférést biztosít.

Zajlik az e-mobilitás térnyerése. Mennyiben kell más gumikat gyártani az elektromos járművekhez? 

Mostantól minden Európában újonnan piacra kerülő személygépjármű-abroncsunk oldalfalán megtalálható az EV-kompatibilis logó. Az e-mobilitás esetén kevésbé számítanak a különböző gyártási folyamatok, a hangsúly sokkal inkább azon van, hogy a jármű különböző részei és a vezetők között milyen interakció valósul meg, valamint arról, hogy

a gumiabroncsok hogyan képesek kommunikálni az autóval és a sofőrrel.

A tehergépkocsi-szegmensben már bevezettük az iTires nevű rendszert, amely lehetővé teszi, hogy gumiabroncsaink azonnal információt közöljenek, és automatikusan értesítsék a sofőrt, ha a gumik állapota nem megfelelő. Egy ilyen rendszer segítségével, valamint az autógumik és a járművek közötti optimális interakcióval a flotta üzemeltetése jóval egyszerűbbé válik, a meghibásodások száma csökken, és a termékek élettartama meghosszabbodik.

 

MFB ESG
 

 

continental elektromos autó gumi fenntarthatóság abroncs
Kapcsolódó cikkek